Nyheter

Hon har lanserat sitt drömprojekt

8 januari 2019

När Xiao He läste en artikel i tidskriften Forbes fick hon inspiration till att genomföra sin idé om att föra arkitektbranschens kompetens närmare privatpersoner.

Annons
Annons
Foto Christian Lärk

Xiao He är arkitekten bakom design- och inredningsstartupen Iodomi.

Design- och inredningsstartupen Iodomi vill göra det enklare för människor att lyckas med att inreda sina hem. Xiao He, Iodomis vd, berättar att hon länge känt att arkitekter sitter på mycket kunskap som inte når ut till privatpersoner. Ofta stannar den inom företagen eller i kommersiella sammanhang.

– Ibland händer det att jag får frågor från vänner som undrar om jag kan titta på en plan för deras badrum. Det tar mig fem minuter, men det ger ett sådant mervärde för den som efterfrågar kunskapen. Med Iodomi vill vi fylla ett hål på marknaden och göra det enklare att få personlig hjälp av arkitekter och inredningsarkitekter, säger Xiao He.

Enkelt förklarat erbjuder Iodomi ett sätt för privatpersoner att skapa sina drömhem. Med hjälp av ett enkelt frågeformulär parar tjänsten ihop dig med en av de arkitekter som är kopplade till Iodomi och som bäst matchar din stil.

Annons
Annons

Xiao He berättar att hon hade gått i tankarna på att göra något liknande länge. Men idén till Iodomi började ta form på riktigt först efter att hon läst artikeln i Forbes. Den handlade om en ung tjej som ville skapa sitt eget hem.

– Hon var färdigutbildad och insåg att det helt saknades en marknad där du som privatperson enkelt kunde få hjälp med att inreda ditt hem. Jag kunde inte släppa det. Det jag tänkt på, men inte kunnat formulera, fanns realiserat i USA, säger Xiao He.

Det blev startskottet och parallellt med sitt jobb på Koncept Stockholm började hon kring årsskiftet 2016–2017 jobba med Iodomi. Och i slutet av 2018 lanserade hon precis den tjänst som hon en gång hoppades att kunna erbjuda människor.

Efter mycket slit och frustration – att bygga en både enkel och inspirerande hemsida är inte alltid så lätt – vågar hon nu drömma om nya mål.

– Jag har spenderat mycket tid i Kina de senaste åren. Och jag fick god respons när jag var där och pitchade Iodomi på entreprenörstävling i april. Det finns en enorm efterfråga på skandinavisk design där. Målet är att Iodomi inom några år är den självklara kopplingen mellan skandinavisk design och kinesisk efterfrågan, säger Xiao He.

Annons
Annons

Anton Andersson

Gå till nästa artikel