Nyheter

Han kombinerar arkitektur med höghjuling

9 november 2018 - Av Annika Jensfelt

Per-Olof Kippel delar sin arbetstid mellan arkitektkontoret och den egna tillverkningen av den tidiga cykelmodellen höghjuling. Nu vill han bygga en velodrom i sin hemkommun Tomelilla.

Annons
Annons

Per-Olof Kippel driver arkitektkontoret Brave arkitektkontor och fastnade för höghjulingar för ett par år sedan.

Foto Lina Karna Kippel

Kan man cykla höghjuling i en velodrom?

– Nej, men höghjulingarna har gjort mig intresserad av all slags cykling. Och att cykla velodrom är, precis som att cykla höghjuling, en annan upplevelse än det vanliga och något som får dig att må bra.

Varför borde man bygga en velodrom i Tomelilla?

– Det finns idag ingen utomhusvelodrom i Sverige, trots att de är fantastiska att cykla i och dessutom vackra i landskapet. Googla ”velodrom kungsholmen” så förstår du vad jag menar! Min tanke är en velodrom som är något mindre doserad, cirka 30 grader, så att banan går att asfaltera och så att den går att cykla i också med en vanlig damcykel, en öppen anläggning med litet behov av underhåll. Det blir en ny attraktion på Österlen och ett lyft för Tomelilla.

Hur går det med höghjulingarna?

– Andra som tillverkat högcyklar har fokuserat på att få dem att se gamla ut, som på 1800-talet. Mina nytillverkade högcyklar ser på håll ut som de gamla men har en modern, minimalistisk design och de är lättare och starkare. Jag har butiken vägg i vägg med arkitektkontoret. För mig är det ett perfekt komplement som jag blir glad av. Mitt långsiktiga mål är att tillverka och sälja 200 cyklar per år. Men där är jag absolut inte än.