Kultur

Film ska väcka liv i bortglömda rum

15 augusti 2018

I projektet Smart kreativ stad möts filmare och arkitekter för att skapa en brygga mellan filmvärlden, tillfälliga arrangemang och dagens stadsplanering.

Annons
Annons
Foto Geska Brečević

Föreställningen Inviter – Cinemaoke i den Bergmanska garderoben visades i under Almedalsveckan i Visby. Homosexuelle Tims (Michał Axel Piotrowski) monolog i filmen Ur marionetternas liv är en av scenerna.

I en nedlagd kulturskola i centrala Visby har en grupp filmare, scenografer, forskare och arkitekter byggt upp ett antal queera ögonblick från Ingmar Bergmans filmer. Här kan de besökare som hittat till denna ovanliga kulturupplevelse i Almedalens seminarietäta program göra plié vid stången i fröken Henrikssons balettskola eller ta Ismaels händer i en scen från Fanny och Alexander.

– Bergman läses som en heteroregissör men faktum är att han utforskade sexualiteten i hela sitt liv. I det politiska läget som är nu far hbtq-frågorna illa och därför ville vi skapa ett rum där vi kunde fokusera på den sexualpolitiska historien här i Almedalen, säger Geska Brečević.

Hon är konstnärlig ledare för projektet Smart kreativ stad som föreställningen är en del av. Det femåriga projektet drivs av Film capital Stockholm och finansieras av EU genom Tillväxtverket. Den interaktiva teaterföreställningen är en av hittills åtta pilotstudier som bestått av allt från filmvisningar vid brofästen till projektioner av gatukost på fasader.

– Vi jobbar med det gemensamma rummet, det kan vara ett stadsrum men även ett mentalt rum, som det politiska eller det demokratiska, säger Geska Brečević.

En förutsättning för EU-bidraget är att en forskare följer projektet och tillsammans med teamet utvärderar och utvecklar det kontinuerligt. Annika Wik är filmvetare och är den som följt Smart kreativ stad sedan starten år 2015.

– Filmen hjälper oss att drömma, fantisera och dela andras erfarenheter. Utifrån piloterna har det blivit tydligt att den kraft och kompetens som finns i filmvärlden bättre skulle kunna tas tillvara i våra städer, säger hon.

Att förbereda ytor för tillfälliga arrangemang när man bygger nytt eller bjuda in scenografer och ljussättare tidigt i planeringen är två förslag. Att olika professioner arbetat tillsammans i projektet är en annan strategi som gett goda resultat.

Den fysiska gestaltningen har gjort att fler vågat delta och interagera.

Vilde Lee Stampe

I Almedalen var det filmfotografen Joakim Envik Karlsson som designade ljudet och ljuset ihop med inredningsarkitekten Vilde Lee Stampe från konst- och arkitektkollektivet Kristallmatrixen. Att de ihop med scenografen Karin Gille lyckades leda besökarna genom föreställningen på ett omslutande och tryggt sätt med hjälp av ljussättningen och inredningens placering ser Vilde Lee Stampe som deras viktigaste framgång.

– Den fysiska gestaltningen har gjort att fler vågat delta och interagera. Kan vi ta vara på den här typen av erfarenheter från tillfälliga projekt tror jag vi kan göra plats för alla människors berättelser i staden, säger hen.

Inviter – Cinemaoke* i den Bergmanska garderoben

Konstnärlig ledning: Ulrika Bandeira och Ingrid Ryberg

Produktion: Ulrika Bandeira

Regi: Ingrid Ryberg

Scenografi: Karin Gille

Ljus- och ljuddesign: Vilde Lee Stampe och Joakim Envik Karlsson

Föreställningen uppfördes 1-4 juli i Visby och är den åttonde pilotstudien inom projektet Smart kreativ stad. Mer information här.

* Begreppet Cinemaoke är filmens motsvarighet till karaoke; istället för att sjunga med i musik går det att delta i filmscener.

Relaterade artiklar:

Gå till nästa artikel