Gå till innehållet

Följ med på rundvandring på H22

Nya stadsdelar i mörkt tegel, en paviljong i trä och glas och ett nytt grönt golv. Det är en del av allt som finns att se på H22-området i Helsingborg. Vi tog med oss arkitekten Kenji Miyazu för att titta närmare på mässan.

Nya stadsdelen Oceanhamnen.

H22 i Helsingborg har öppnat. Som Arkitekten berättat tidigare är det ingen bomässa, utan en stadsmässa på temat hur vi tillsammans utvecklar framtidens smarta och hållbara städer.

I intervjun med Arkitekten inför öppnandet tipsade H22-arkitekten Martin Hadmyr om ett antal områden som är särskilt intressanta för arkitekter.

Vi bad arkitekt Kenji Miyazu att följa med oss till H22 och titta på några av dessa. Han är ledamot i Sveriges Arkitekters akademi för arkitektur vars uppgift är att bevaka, driva och diskutera aktuella frågor av vikt för arkitekturens utveckling. Vad har han att säga om H22?

– Det ska bli kul och intressant att se de här delarna av H22, säger Kenji Miyazu som är vd för Jaenecke arkitekter och en av ledamöterna i Sveriges Arkitekters akademi för arkitektur.

Vi träffas utanför konferensanläggningen SeaU och har utrustat oss med paraply och regnjacka. Det skånska vädret har bjudit på mycket regn på sistone.

Vi börjar med att titta på innerstadsprojektet där en stor parkeringsplats omvandlats till ett bostadsområde och en park. Efter det fortsätter vi till H22-paviljongen i trä och glas, centralt placerad i Helsingborg. Därefter går vi vidare till stationsbyggnaden Knutpunkten och tar utomhustrapporna upp till den nya Varvsbron. Via den tar vi oss över till den nya stadsdelen Oceanhamnen som fortfarande är under uppbyggnad.

Bostadshusen är ritade av Wingårdhs genom Joakim Lyth och Gert Wingårdh. Hotellet SeaU av Jais arkitekter genom Mats White och Jakob Peetre. Stadsplan av Helsingborgs stad genom Carl Wellin.
– Husen här i SeaU-området känns välproportionerade med en tydlig relation till havet, säger Kenji Miyazu.

Ångfärjeparken och utemiljöer av Helsingborgs stad genom Martin Hadmyr och Elisabeth Möllerström.
– Det är underskattat med stora gröna golv där man bara ställer ut ett antal stolar. Men jag hade önskat mig några träd som kan ge skugga och skapar olika sorters rum i rummet, säger Kenji Miyazu.

– Balkongerna är inte påhängda på fasaden, utan är som loggior. De vilar på robusta tegelpelare som landar i marken. De ger husen en lätthet samtidigt som de är rum att vistas i, säger Kenji Miyazu.

– Det är en trend att välja mörkt tegel och mörka fönster. Här fungerar det fint för att det är påkostat och gjort med stor omsorg, men i många andra fall kan det lätt bli lite dystert, säger Kenji Miyazu.

H22-paviljongen av Krook och Tjäder genom Karolina Halldin, Magnus Tellhed och Marcus Svedlund.
– Paviljongen är väldigt väl genomförd och estetiskt tilltalande. Den skulle ha platsat som en liten konsthall med sin eleganta glaslösning. Men jag är lite kluven, jag ser inte riktigt kopplingen mellan det och hur den ska användas här på H22, säger Kenji Miyazu.

Varvsbron av Ramboll genom Steven James. Namnet togs fram i dialog med invånarna.
– Varvsbron och dess form gör ett fantastiskt jobb. Formen gör att man förstår helheten i ett svep när man ser den. Att man för sitt inre redan är framme vid brons slut när man stiger ut på den, säger Kenji Miyazu.

Prisma av Erik Giudice architecture genom Erik Giudice. Utemiljö av Helsingborgs stad genom Sara Schlyter. Stadsplan av Helsingborgs stad genom Karin Kasimir.
– Prismahuset gör sig bra på håll. Den är ett tydligt landmärke för Oceanhamnen. Men på nära håll är jag inte lika glad i det. Det är något med entrén som inte känns så välkomnande, säger Kenji Miyazu.

  • H22 city expo pågår till och med 3 juli.

Mer om H22

Mer att läsa