Gå till innehållet

Tre projekt gör upp om Guldstolen

Alingsås kulturhus samt biograf Sture och kontorshotellet Alma i Stockholm är nominerade till Sveriges Arkitekters pris för bästa inredningsarkitektur, Guldstolen.

Bland de nominerade syns en bredd av miljöer – från kultur till jobb. Men bland de som skickat in sina bidrag till juryn var en typ av projekt överrepresenterad.

– De flesta som skickat in till oss har fallit under kategorin ”elitkonsumtion”, lyxrestauranger och hotell. Vi saknar allmänna rum som skolor och vårdinrättningar. Man kan reflektera över vad det beror på, ett privat företag som satsar på inredningen vet att det är värdefullt, men det kanske inte gäller för det offentliga, berättar Malin Zimm, talesperson för Guldstolenjuryn samt arkitekt och omvärldsanalytiker på White.

Är det inte svårt att jämföra så skilda projekt som ett sjukhus och ett lyxhotell?

– Det är en speciell utmaning som gör att diskussionen om god arkitektur kommer upp direkt. Men det går bra att jämföra om man går tillbaka till de grundläggande frågorna: hur känner man sig som människa i de här rummen? Vad väcker rummen för känslor? Har arkitekten utövat ett arbete som tar med hela paletten, med dofter, ljud och ljus?

Går det att se några tendenser bland årets nominerade?

– Flera av dem vill återskapa staden inomhus. Man pratar om torg, stråk, korsningar och mötesplatser, och använder sig av stadens logik. Sen väljer många material klokt, mycket trä och koldioxidneutralt. Det går att se ett långsiktigt ansvarstagande för miljön bland många av bidragen. Slutligen har många inredningsarkitekter börjat arbeta mer medvetet med konst. En gång i tiden köpte ett konstråd in tavlor men nu har många insett att arkitekturen och konsten kan slå följe på ett helt annat sätt.

Juryn, som förutom Malin Zimm också utgörs av Gunilla Allard, Fredric Benesch, Karin Johansson och Helena Allard, har rest genom landet för att besöka ett tjugotal projekt på plats.

– Vi har fått projekten presenterade för oss. Att uppleva inredningsarkitektur på plats är mycket viktigt. Kvalitéer som ljus och dofter får man inte med sig när man tittar på en bild eller ritning, säger Malin Zimm.

Vinnaren presenteras på Arkitekturgalan den 28 november.

Här är de tre nominerade till Guldstolen 2017:

Alingsås kulturhus:

Beställare: Sparbanken Alingsås genom Anders Samuelsson

Arkitekt: Bornstein Lyckefors

Team: Johan Olsson, Per Bornstein och Andreas Lyckefors (ansvariga), Emelie Johansson, Johan Häggqvist, Joel Gödecke och Jenny Andersson Höfvner.

Ur juryns motivering: “Alingsås Kulturhus återinvigdes i juni 2016 efter en renovering där biblioteket får större utrymme, konsthallen en tydligare relation till entrén och arbetsplatser samlas i en öppen del av ett våningsplan. Passager, trappor samt informations- och funktionskiosker är utförda av perforerad plåt och enkla stålramverk. /…/ Enhetlighet och lekfullhet förenas i en för offentliga miljöer ovanligt energigivande atmosfär. Alingsås kulturhus sprider vardagsrumskänsla och gör kulturen närvarande långt utanför öppettider och ytterväggar.”

 

Kontorshotellet Alma, Stockholm:

Beställare: Alma genom Anna Behring Lund och Fredrik Carlström

Arkitekt: Tham och Videgård arkitekter

Team: Bolle Tham och Martin Videgård (ansvariga), Oskar Lundahl, Linda Högberg Andersson och Samuel Vilson, Tham och Videgård arkitekter; Johanna Nordlund, Hilding Norstedt och Magnus Forshällen, Incoord, Staffan Bengtsson, Brandskyddslaget; Milan Milovanic, Kökspennan; Ingemar Ohlsson, Audi Data Lab samt Vyautas Gecevicius och Dainius Sulskus, BST Bygg.

Ur juryns motivering: “Där andra ”arbetsklubbar” för mobila urbana egenföretagare ofta faller in i scenografisk brokighet, har arkitekterna istället skapat en mer tonad trivsel, bruksmässig och elegant. Den hänvisar subtilt till traditionella interiörer med mycket fast inredning.”

 

Biograf Sture, Stockholm:

Beställare: SF Bio genom Marie Öhman

Arkitekt: Marge

Team: Louise Masreliez (ansvarig), Ethem Erdogan, Selma Udriot Johansson, Eva Falk och Santhi Felldin, Marge Arkitekter samt Björn Aaro, Aaro arkitektkontor.

Ur juryns motivering: “Biobesöket har fått en festlig men värdig upptakt utan den traditionellt sammetstyngda estetiken. Foajén har en luftig utomhuskänsla med rymd och svala färger. Arkitekterna förenar vardagsmagi med respekt för befintliga kvaliteter, och låter det detaljerade trätaket och det blanka stengolvet ge tyngd åt de drömskare inslagen i inredningen, som kassapaviljongens cirkuskänsla.”

Mer att läsa