Gå till innehållet

Sveriges Arkitekter får ny grafisk profil

Den snart 15 år gamla loggan från då organisationen bildades byts ut.
– Vi får en ny grafisk identitet som matchar förbundet och dagens och morgondagens sätt att kommunicera, säger Sveriges Arkitekters kommunikationschef Ariella Nisell.

Att den gamla loggan fungerade dåligt digitalt är bara en av förklaringarna till att det var dags för uppgradering.

– Man brukar säga att en logga håller i tio år. Den nya grafiken är dessutom ett uttryck för den förändring som skett. Organisationen är något annat idag än vid sammanslagningen av de tidigare förbunden 2002, säger Ariella Nisell.

Uppdraget att ta fram den nya grafiska identiteten gick till Acne Advertising. Ramiro Oblitas är Creative Director tillsammans med Moses Voigt.

3.Ramiro Oblitas är designer som skapat grafiska identiteter för flygbolag som Swiss International Airlines och flera arkitektkontor, däribland Foster + Partners.

Ramiro Oblitas är designer som skapat grafiska identiteter för flygbolag som Swiss International Airlines och flera arkitektkontor, däribland Foster + Partners.

– Vi har gått från något tekniskt, fyrkantigt och grått till något mer energiskt. Vi har velat få in det lekfulla i det allvarliga. Vi ville skapa en grafisk profil som är modern och inkluderande snarare än traditionell och exklusiv, säger Ramiro Oblitas.

Den grafiska profilen är mer än bara en logotyp. Den är ett helt eget, för Sveriges Arkitekter framtaget typsnitt. Med det i sin grafiska verktyglåda ska förbundet i sina olika verksamheter kunna skapa igenkänning utan att nödvändigtvis behöva skriva ut ”Sveriges Arkitekter”.

2.Förbundets nya typsnitt, SA Display, är framtaget av Acne tillsammans med typografen Stefan Hattenbach.

Förbundets nya typsnitt, SA Display, är framtaget av Acne tillsammans med typografen Stefan Hattenbach.

Typsnittet plockar upp 30-gradersvinkeln som används vid isometrisk projektion.

– Där finns en lekfullhet men också ett arv och en koppling till arkitekturen, säger Ramiro Oblitas.

Den grafiska profilen innehåller flera färger men den som ska användas mest är laxfärgen (R:255 G:119 B:117).

– Det är en vibrant färg som funkar både på skärm och i tryck, säger Ramiro Oblitas.

Den nya grafiska profilen innebär också att förbundet får ett nytt engelskt namn. Istället för att skriva ut Swedish Association of Architects som underrubrik i loggan, kommer namnet Architecs Sweden att användas i det nya typsnittet när förbundet kommunicerar internationellt.

Den nya grafiken inklusive nytt typsnitt och leverans av mallar har kostat förbundet 580 000 kronor.

Mer att läsa