Gå till innehållet

Så scannar du jobbkulturen på intervjun

Det kan gå fort vid ett jobberbjudande, men se till att arbetsplatsen är rätt för dig. Arkitekten har samlat fem tips för att läsa av kulturen redan på anställningsintervjun.

1. Omfattande intervjuprocess

Har du tappat räkning på alla som intervjuat dig? Att träffa många personer på arbetsplatsen kan ha fördelar och tyda på en öppen och demokratisk organisation. Men det kan också vara ett tecken på att det är en arbetsplats där många är inblandade i besluten, vilket kan leda till långdragna processer.

2. Slapp intervjuprocess

Är de som du ska träffa under intervjun sena, eller dyker de rent av inte upp? Verkar den som intervjuar dig blasé? En oorganiserad intervjuprocess eller att du eller din tid inte respekteras kan vara en varningsflagga. Fundera på om du kommer vara bekväm med ett sådant bemötande i framtiden.

3. Läs av rekryterarna

Hur är stämningen mellan de som intervjuar dig? Var uppmärksam på hur de refererar till varandra. Kanske märker du subtila pikar eller att icke närvarande personers kompetens ifrågasätts. Kroppsspråk, uttryck och tonlägen kan ge en hint om hur stämningen är mellan kollegor, chefer och team.

4. Lyssna in kontorssnacket

Verkar de anställda glada och avslappnade, skrattas det köket? Eller hör du skitsnack, verkar folk stressade och spända? Försök lyssna av hur pratet går mellan medarbetarna om du blir visad runt. Genom att läsa av konversationer och hur folk bemöter varandra kan du lära dig mycket om arbetsplatskulturen.

5. Stäm av kommunikationen

Hur lätt är det att nå din kontakt under intervjuprocessen? Svarar personen snabbt och på ett trevligt sätt? Om den som ska anställa dig inte har tid för dig nu eller inte ger dig ett schysst bemötande i det här läget bör du kanske fundera ett varv. Är det mönster du är okej med i framtiden?

Källor: Forbes, Chef, SvD Näringsliv

Mer att läsa