Regeringen vill marknadsföra svensk arkitektur
Regeringen satsar 28 miljoner på marknadsföring av svensk arkitektur och design. Uppdraget går till kommunikationsbolaget Visit Sweden i samarbete med branschens företrädare.
– Design är en stark profilbärare av det svenska varumärket. Vi och våra samarbetspartners är redo att sätta igång arbetet omgående för att öka tillväxten för Sverige, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden i ett pressmeddelande.
En av dessa samarbetspartners är Sveriges Arkitekter.
– Vi är jätteglada. Det här är en mycket större satsning än vi vågat hoppas på. Och den kommer i en tid när vi jobbar hårt med att bredda den svenska arkitektmarknaden. Nu kan vi växla upp det arbetet, säger Charlotta Holm Hildebrand, branschchef på Sveriges Arkitekter.
Övriga samarbetsparters är Svensk Form, Trä- och möbelföretagen, TMF samt Association of Swedish Fashion Brands, ASFB.
Uppdraget består i att Visit Sweden och branschorganisationerna tillsammans med Business Sweden och Svenska institutet ska utveckla en kommunikationsstrategi och genomföra marknadsföringsaktiviteter utomlands.