Gå till innehållet
Gå till startsidan

Sveriges Arkitekters bransch- och medlemstidning

I konflikt med beställaren? Gör så här!

Hur kan arkitekter undvika och lösa dispyter och tvister? Här är den brittiska arkitekten, juristen och medlaren Bart Kavanaghs fem bästa tips för dig med eget eller litet kontor.

Förhandlingar kan vara tuffa, så se till att ha koll på vad som gäller.

1. Var medveten om dina och andras skyldigheter

De flesta konflikter i byggbranschen faller tillbaka på ansvarsfrågan. Det kan handla om felhanterade kontrakt, missuppfattningar kring åtaganden, motstridiga intressen hos parterna eller ofullständiga underlag. Se till att få koll på hur lagen ser på de olika områdena.

2. Minimera riskerna med ett tydligt kontrakt

Många dispyter uppstår när parter inte gör vad de lovat eller har olika syn på vad man kommit överens om. Undvik dem genom att ha ett tydligt och skriftligt kontrakt där det står vad som ingår och inte ingår i arkitektens uppgifter. Prata öppet om vem som står för riskerna och uppdatera dokumentet kontinuerligt.

3. Gör upp i samförstånd och få kontroll över utfallet

En rättegång är sällan det bästa sättet att lösa en tvist. Det finns en mängd alternativ där det bästa oftast är att göra upp i samförstånd, vilket kan vara allt från en informell diskussion till en förlikning. Den största fördelen med den här metoden är att parterna inte bara har kontroll över processen – utan också dess utfall. Observera att ersättningskrav från beställaren ska utredas av arkitektens försäkringsbolag innan förlikning kan ske.

4. Anlita professionellt stöd inför rättegången

Ibland är det inte möjligt att göra upp i samförstånd; de tekniska detaljerna kan vara för komplexa eller maktbalansen mellan parterna för stor. Då kan det behövas en objektiv och oberoende tredje part, som en domare eller förlikningsman. Att ta professionell hjälp inför en sådan process rekommenderas starkt.

5. Avsätt gott om tid om du vill förbereda dig själv

Klarar du konflikten själv eller ska du kontakta ett ombud? Det kan vara svårt att avgöra när experthjälp behövs, men en riktlinje är du bör anlita ett ombud om den andra parten gjort det. Om du förbereder dig själv – se till att skaffa dig full koll på processen och avsätt gott om tid.

Läs mer: Avoiding and resolving disputes – a short guide for architects av Bart Kavanagh, Riba publishing, 2017.

Mer att läsa