Maki Yoshida vill blåsa liv i gamla byggnader
Det var arbetsmiljön som lockade Maki Yoshida från Japan till Sverige. Men det visade sig att flytten även blev ett lyft för hennes karriär inom restaurering.
– Det är ett helt annat tankesätt i Sverige när det gäller gamla kulturbyggnader. I Japan vill man bevara allt precis som det är, det blir som museum. I Sverige vill vi hitta nya användningsområden för byggnaderna, göra dem tillgängliga och låta dem få nya årsringar. Det tycker jag känns bra!
Det var år 2010 som Maki Yoshida bestämde sig för att sju år som arkitekt i Japan fick räcka.
– I Japan arbetar man jämt, jag satt till elva på kvällarna eller ännu längre och sen gick jag ändå till jobbet på morgonen. Jag kände att det inte går att fortsätta så, det finns ingen tid för input när man bara sitter och ritar och ritar.
Hon fick tips om Sverige av en kollega och väl här fick hon jobb på Ahrbom & Partner. I Japan hade hon jobbat en hel del med gamla träbyggnader och kulturhistoriskt värdefulla byggnader blev hennes väg in i det svenska yrkeslivet. Hon vidareutbildade sig i restaureringskonst på Kungliga konsthögskolan, med temat kyrkobyggnader, och nu har hon fått anställning på AIX Arkitekter.
– Det är jättekul att få jobba med detta, det är väldigt aktuellt. Det är med kyrkorna i Sverige som med templen i Japan, att de idag inte används lika mycket för sitt ursprungliga ändamål. Då måste vi utveckla byggnaderna och åter låta dem smälta in i samhället.
Maki Yoshidas tips
- Lyssna och förstå byggnadens karaktär och sammanhang.
- Se lösningar som syftar mot framtiden.
- Ha tålamod och var flexibel.