Nyheter

”Jag jobbar med snöbollsmetoden”

13 juni 2017 - Av Nina Gunne

Hon är stadsvandringsguide, illustratör och utvecklingsledare för social hållbarhet. Vanja Larberg använder sin arkitektutbildning i många pedagogiska roller.

Annons
Annons

Vanja Larberg har arbetat i pedagogiska roller sedan sin arkitektexamen.

Foto Emelie Asplund

Under våren har arkitekten Vanja Larberg intervjuat rappare, bibliotekarier och café- och museipersonal i stadsdelen Kortedala utanför Göteborg för att undersöka mötesplatser och förutsättningar för kultur i området.

– Jag jobbar med snöbollsmetoden. Jag tittar, pratar med folk och får tips på nya platser.

Vanja Larberg har jobbat med sociala hållbarhetsfrågor inom Göteborg Stad sedan 2009. Under en period på Göteborgs Stadsmuseum utvecklade hon olika typer av stadsvandringar och för tre år sedan blev det möjligt att stadsvandra i centrala Göteborg på sex olika språk, ett projekt i samarbete med Integrationscentrum. Idén fick hon under en tågluff och ett besök i staden Sofia i Bulgarien.

– Jag insåg att stadsvandringar är ett bra sätt att lära känna en stad och hur olika tider i samhället har påverkat den.

Under vandringarna kan hon också beskriva byggnader och material som en del i berättelserna om människor och samhället.

– Under vår vandring för nyanlända i Göteborg guidar jag bland annat i de kvarter som de svenska emigranterna rörde sig genom på väg till Amerikabåtarna – något som många kan knyta an till.

Berättelserna om staden har hon också spridit på andra sätt, genom artiklar och genom sina bokprojekt. Hon har illustrerat en barnbok och en poesibok och i höstas kom hennes serieroman Götet Lalezar ut

– Den bygger på en stadsvandring genom Göteborg tillsammans med en kollega från Teheran. Serieformen i sig blir som en tecknad vandring mellan olika scener.

De många roller som Vanja Larberg haft sedan hon tog sin arkitektexamen på Chalmers 2003 har på olika sätt haft en pedagogisk inriktning. Hon har kommit tillbaka till arkitektskolan som ritsalsassistent och kritiker och har också arbetat med arkitekturpedagogik i skolor och förskolor i Göteborg. Och hon tycker att hon har stor nytta av sin arkitektutbildning.

Framförallt använder jag min kunskap för att lyfta fram hur mycket stadsmiljön betyder för både socialt och kulturellt liv och för att förstå samhällsbygget, att kunna sätta sig själv i ett sammanhang.

Nina Gunne