Nyheter

Han tar över ledarskapet för LTH:s arkitektutbildning

25 oktober 2021

Arkitektprogrammet vid Lunds tekniska högskola, LTH, har fått en ny skolchef. Jesper Magnusson tar över positionen efter Emma Nilsson som blivit rektor vid Arkitektskolen i Bergen.

Annons
Foto Lars Jansson

”Det finns att bita i, det tror jag alltid att det gör och potential att göra saker bättre”, säger Jesper Magnusson om sin nya roll.

– Det är jättespännande. Jag blev tillfrågad för ett bra tag sedan och jag tyckte direkt att det lät intressant att ha den strategiska rollen om utbildningens kvalitet och utveckling, säger Jesper Magnusson, nyligen hemkommen från en studieresa till Rom i skolans regi:

– Det är skönt att komma ut och iväg igen, efter en drös inställda studieresor under pandemin.

Jesper Magnusson tillträdde i somras och kommer närmast från rollen som universitetslektor vid LTH. Nu har han siktet inriktat på förändring och utveckling, med egna idéer och tidigare utredningar som fått ta paus under pandemin.

Annons

– Ja om man inte vill förändra något finns det ingen anledning att vara strateg. Då blir man förvaltare, säger han.

Han nämner progression mellan årskurser, kvalitet på examensarbeten och struktur på programmet som några av de delar som kan utvecklas.

– Man kommer alltid till punkter där man känner att vissa idéer spelat ut sin roll. Vissa centrala delar av utbildningen behöver tas nytag i. Det finns att bita i, det tror jag alltid att det gör och potential att göra saker bättre.

Med sig till sitt nya arbete tar Jesper Magnusson även tidigare erfarenheter och utmaningar från Malmö universitet där han utvecklade programmet Arkitektur, visualisering och kommunikation – inte minst tankar om breddad rekrytering.

– Det vi inte jobbar tillräckligt med på arkitekthögskolorna fanns där, en bredare rekryteringsbas. Väldigt grovt sett är vi en vit medelklass som har svårt att rekrytera i andra grupper. Det känns angeläget att utmana, säger han.

Hur gör man det?

Annons

– Det finns inget riktigt bra enkelt svar men det är något vi måste adressera. Det handlar väldigt mycket om hur vi kan medvetandegöra att det här är ett möjlig val och framtid.

– Det kan handla om hur man presenterar utbildningarna och var, kanske till och med uppsökande verksamhet likt i Tensta. Det finns anledning att titta på det.

Josef Svenberg

Gå till nästa artikel