Branschen reagerar på pirat-domen: ”Mycket betydelsefull”
Fängelse och böter blev domen för två av de personer som stod åtalade för att ha sålt piratkopierade designmöbler i Sverige. Reaktionerna från producenter och arkitekter är positiva men de pekar också på att vidden av problemet består.
Det var i torsdags som Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt dömde tre personer för brott mot upphovsrättslagen och två av dem även för varumärkesintrång. Personerna drev företaget Designers revolt som marknadsförde och sålde kopior av möbler och lampor som designats av bland andra Greta Magnusson-Grossman, Le Corbusier och Arne Jacobsen. Två av de åtalade personerna dömdes till ett och ett halvt års fängelse samt böter. Den tredje personen samt en medhjälpare fick villkorlig dom och böter.
Det var sexton designmöbelleverantörer från Danmark, Italien, Tyskland och Kanada som var målsägande, däribland Fritz Hansen, Louis Poulsen Lightning och Vitra Collections. Åtta av företagen hade yrkat på skadestånd och de dömda ska enligt domen betala dem totalt 27 miljoner kronor i böter.
Reaktionerna i den svenska möbelbranschen är positiva. Anders Englund, designchef hos möbelproducenten Offecct menar att domen har stor betydelse för designer och arkitekter.
– Om det uppstår en industri där man stjäl andras idéer och verk och säljer dem så slår vi också undan benen på de som verkligen skapar, säger han i ett pressmeddelande.
Möbelföretaget poängterar dock att domen bara berör ett bolag och att det fortfarande finns massor av företag runt om i världen som tjänar stora pengar på att kopiera det andra har skapat.
Den svenska möbelformgivaren och arkitekten Alexander Lervik poängterar samma sak.
– Jag har haft stolar som dykt upp som exakta kopior i Kina. Jag tror att det är omöjligt att stoppa, säger han.
Alexander Lervik tycker ändå att det är positivt att det blev fällande dom i det aktuella målet.
– Vi lever ju på vår royalty. Hade för många hållit på som Designers revolt hade man haft svårare att överleva som möbelformgivare, säger han.
Samtidigt tycker han att både formgivare och möbelproducenter måste vara aktsamma på framtiden.
– Vi kan inte hålla på upphovsrätten för hårt, då riskerar vi att hämma utvecklingen. Om vi drar parallellen med musikbranschen kommer det mesta att digitaliseras så att människor själva tankar hem och 3d-printar sina möbler. Då måste branschen hitta nya betalningsmodeller, säger han.