Gå till innehållet

Arkitekter uppmuntras hitta uppdrag utomlands

Till skillnad från grannlandet Danmark som exporterar nästan en femtedel av sin arkitektur går bara några enstaka procent av svenska arkitekters arbete till utlandet. Sveriges Arkitekters arbete för att stärka exporten fortsatte med en seminariefrukost på onsdagen.

Den nationella arbetsmarknaden är stark nu men innan konjunkturen svänger kan det vara bra att ha breddat marknaden och kundgruppen, poängterar Sveriges Arkitekter. På onsdagsmorgonen berättade Anna Hessle på Sweco Architects, Johannes Tovatt på Tovatt Architects and Planners och Jonas Elding på Elding Oscarson om deras arbete i utlandet.

Alla tre lyfte vikten av att vara på plats och ha goda kontakter med lokala arkitekter i det land man vill jobba. Likaså att förstå de kulturella koderna.

– Man får balansera att vara både lokal och internationell. Man ska hålla internationell kvalitet och en prägel av att komma från Sverige – eller från väst, beroende på var man jobbar, sa Anna Hessle.

För Arkitekten framhöll Jonas Elding vikten av att få sina projekt publicerade i utlandet, särskilt för små arkitektkontor.

– För att få uppdrag utomlands måste man publiceras utomlands. Ta kontakt med journalister och magasin som ni vill synas i. Men var noggrann med researchen, vissa magasin är bara intresserade av att skriva om ett projekt som inte har publicerats förut, säger han.

Svensk arkitektur är känd för funktionalitet och inslag av naturen. Den har en stark position inom samhällsbyggnad men saknar riktiga ikoner. Michael Persson Gripkow från Visit Sweden presenterade undersökningen om utländska resenärers syn på Sverige som arkitekturdestination, som Arkitekten tidigare berättat om. Han menade att arkitekturturismen har en stark utvecklingspotential och att detsamma gäller exporten.

FLER TIPS FÖR ATT HITTA JOBB UTOMLANDS

  • Håll projekten på företagets sajt uppdaterade med bilder och texter på både engelska och svenska. Det ska vara lätt att hitta er och se vad ni gör om en framtida kund är nyfiken.
  • Se till att få era projekt publicerade utomlands. Gör en ordentlig research på utländska arkitektmagasin och anpassa pressmaterialet till dem som ni vill synas i. Vissa vill bara skriva om helt opublicerade projekt så välj noga vilka ni ska rikta in er på.
  • Ta kontakt med utländska journalister som bevakar arkitektur och skicka pressreleaser.
  • Fundera på om ni kan koppla era projekt till bilden av Sverige. Svensk design och arkitektur karaktäriseras av funktionalitet och inslag från naturen.
  • Delta i internationella tävlingar. Leta hos Sveriges Arkitekter (arkitekt.se) och International Union of Architects (www.uia-architacts.org).
  • Skapa relationer med utländska arkitektkontor – det är bra att ha lokala partners om ni vill jobba i utlandet.
  • Det är viktigt att förstå de kulturella koderna i det land ni vill jobba. Om det är möjligt är det också bra att kunna prata språket.

Mer att läsa