Gå till innehållet

275 år av innovation och design

I år firar Villeroy & Boch, en av världens största tillverkare av premium badrum- och bordsporslin, 275 år. Tillsammans med kända formgivare som Luigi Colani, Geza Hansen och Keith Haring har man satt nya standarder för design, komfort och kvalitet.

I dag finns Villeroy & Boch i 125 länder, med produktionsanläggningar i Tyskland, Europa och Asien, men historien tar sin början redan 1748 när den kungliga kanontillverkaren François Boch säger upp sig från sitt jobb. Tillsammans med sina barn öppnar han en keramikverkstad i Audun-le-Tiche i Lorraine. 

Utbudet består till en början av enkla lerpottor och kannor, men med tiden lyckas de ta fram och producera ljusare keramik i mer sofistikerade former som efterliknar dyrt porslin, och som blir ett prisvärt alternativ för allt fler hushåll. Upptäckten leder även till en guldmedalj på den första preussiska handelsutställningen. François Bochs söner grundar senare en ny fabrik i Sète Fontaine, Luxembourg, som snabbt blir en av landets största och synonym med högkvalitativt hantverk. 

År 1809 bestämmer sig fysikern och kemisten Jean-Francois Boch att göra om ett övergivet kloster i Mettlach till en ultramodern fabrik. Den är långt före sin tid tack vare Bochs uppfinningar, en ugn med rökgascirkulation och en ny drejskiva för keramik. Tack vare dessa två innovationer blir det möjligt att producera större kvantiteter och erbjuda ett bredare sortiment. Och än i dag designas, utvecklas och produceras produkter i det gamla klostret i Mettlach. 

För att möta den ökande konkurrensen från framför allt England bestämmer sig Jean-Francois Boch och köpmannen Nicolas Villeroy, som driver en lönsam porslinsfabrik i närliggande Vaudrevange, att slå sig samman 1836 och bildar Villeroy & Boch.

Nya designer och former

I klostrets laboratorium pågår ständigt arbetet med att hitta nya designer och former. Problem betraktas som nya utmaningar. Eugen Boch skapar till och med en intern teckningsskola för att kreativiteten ska få flöda fritt. 

Under tiden fortsätter Villeroy & Boch att leverera porslinsprodukter till hela Europa, Turkiet och Egypten och i slutet av 1840-talet tar man plats även på de nord- och sydamerikanska marknaderna. På så vis blir Villeroy & Boch ett av de första globala företagen. 

Efter de två världskrigen som skakat Europa går världen in i ett nytt skede. Badrum, som tidigare var en lyx, blir nu överkomliga för fler och fler hushåll. Villeroy & Boch har länge producerat tvättfat i olika former och designer, men nu börjar man även producera keramiska sanitetsartiklar. 

Under 1970-talet sker en revolution. Tillsammans med formgivaren Luigi Colani förvandlas badrummet till en plats för välbefinnande. Det nya holistiska badrumsdesignkonceptet kombinerar funktionalitet och estetik och blir en oas för avkoppling och ett uttryck för den egna personligheten. 

Passion för innovation och design

Luigi Colani är bara en av många designers Villeroy & Boch har samarbetat med under åren. Andra inkluderar Sebastian Conrad, Christian Haas, Geza Hansen och Keith Haring. När det gäller design, komfort och hållbarhet sätter företagets innovativa kultur fortfarande nya standarder med estetiskt sofistikerade produkter och lösningar. 

Ett exempel är TitanCeram, ett nytt innovativt tillverkningsmaterial som består av en kombination av lera, kvarts, fältspat och titanoxid, som med hjälp av modern gjutningsteknik gör det möjligt att skapa exakta former, skarpa kanter och väldigt tunna väggar vilket handfaten Octagon och Artis personifierar. För Villeroy & Boch fortsätter resan att inspirera, innovera och skapa må-bra-ögonblick – i går, i dag och i morgon.

Villeroy & Boch

För att fira 275 år har Villeroy & Boch tagit fram en ny badrumsserie, Hommage, inspirerad av det tidiga 1900-talet. Mattsvarta ytor och högkvalitativa detaljer som de lackerade fötterna i äkta trä på badkaret, ramar in de markanta formerna. Här möter återhållsamhet lyx och stil kombinerat med livsglädje. 

Läs mer på villeroy-boch.se

Mer att läsa