Kultur

Guiden: Festival i Malmöpaviljong och ljusets påverkan

18 augusti 2017 - Av Rebecka Gordan

Snart inleds en festival i den temporära paviljong som tävlingen Opportunity space resulterade i – med målet att göra Malmö mer inkluderande. Dessutom stora ljusinstallationer och konst som speglar staden, i veckans kulturtips från Arkitekten.

Annons
Annons

Under Opportunity space festival blir det uppträdanden, jobbmatchning, workshops och samtal i paviljongen Folkets house. Den har ritats av ett designteam med medlemmar både från Sverige och USA.

Foto Folkets house designteam

Nätverkande i ny Malmöpaviljong

22 augusti – 2 september FESTIVAL. För två år sedan kontaktades Malmö av New York-institutet Van Alen institute för ett samarbete om hur design och arkitektur kan underlätta ekonomisk och social integration. Resultatet blev en tävling och nu även festivalen Opportunity space festival, som syftar till att människor med olika bakgrund ska mötas och utveckla idéer för ett mer inkluderande Malmö. I Folkets house (som ritats av vinnarna i tävlingen) i Enskifteshagen i Malmö.

Aleksandra Stratimirovics och Athanassios Danilofs installation Color Wheels visas på Vandalorum.

Om hur ljuset påverkar

Till den 15 oktober. UTSTÄLLNING Bakom de storskaliga installationerna i utställningen Ljus står 16 nordiska konstnärer, formgivare, arkitekter, arkitektkontor och forskare, bland andra Snøhetta, Vesa Honkonen, Daniel Rybakken och Ellen Ruge. Tanken med utställningen är att öka förståelsen för vad ljus är och hur det påverkar vår uppfattning om omvärlden. Initiativtagare är arkitekten Göran Hellborg. På Vandalorum i Värnamo.

Trinidad Carillos foto Utan titel från 2010 är ett av verken i utställningen Stadslandskap.

När konsten speglar staden

Till 12 november UTSTÄLLNING. I konsten skildras staden både som en fysisk och mental plats där det drömlika ofta smyger sig in. I Stadslandskap – fragment, minnen visioner speglas staden i konsten, i såväl rörlig bild, installationer och skulptur som måleri, grafik och foton. På Göteborgs konstmuseum.

Rebecka Gordan

Relaterade artiklar: