Kultur

De hetaste frågorna i Almedalen

5 juli 2018 - Av Maria Blom

Vilka var de stora samtalsämnena bland arkitekterna under årets upplaga av Almedalen? Arkitektens redaktion har sökt svaren bland veckans många seminarier.

Annons
Annons

Hur klarar vi logistiken när varor köps för hemleverans? Den nya tidens varutransport fanns redan på plats i Almedalen.

Foto Rebecka Gordan

Stadskärnornas revansch. Butiksdöd väntas i e-handelns spår och många väletablerade butikskedjor kämpar i motvind. När e-handeln som idag ligger på cirka 10 procent av den totala omsättningen tar fart på riktigt blir det troligen de externa handelsområdena som tar den största smällen. I framtiden shoppar vi det mesta via nätet men gör mindre inköp lokalt. Små, lättillgängliga butiker och närservice kommer därför att öka i attraktivitet. Äntligen kan vi återta stadskärnorna, där allt detta redan finns.

Samhällsbygget i fokus. För några år sedan var ökat bostadsbyggande det alla pratade om, men snart kom samtalen att handla om stadsbyggnad istället. Nu är det den sociala hållbarhetens tur. Årets modeord bland företag och paneldeltagare är därför samhällsbyggnad. Men hur? Det kan handla om en förvaltare som ökar försörjningsgraden i ett område genom att erbjuda de boende jobb som fastighetsskötare, eller en kommun som förstärker servicen i ett förortscentrum. Människorna är det centrala.

Bostad – en mänsklig rättighet. I kyrkoruinen Sankta Karin visades fotoutställningen Tak över huvudet om trångboddhet och hemlöshet i dagens Sverige. Utställningen i Fotografiskas regi visar drabbande bilder av en obarmhärtig bostadsbrist. Barnfamiljer trängs samman fem personer i ett studentrum, nyanlända lever månad efter månad med en liggplats i en våningssäng som enda fast punkt och hemlösa tvingas sova på nattbussen. Det är fullkomligt oacceptabelt, och vi måste kunna bättre.

Bostäder som riksintresse. Det är inte lätt att vara planerare med uppgift att skapa ytor åt bostäder i ett land där 55 procent av marken redan är intecknad av olika riksintressen. Borde därför den viktiga bostadsproduktionen också få status som riksintresse, för att inte ständigt behöva få stryka på foten? Frågan lyftes av juristbyrån Vinge som får in allt fler ärenden i detalj- och exploateringsprocessen. Att vi har målkonflikter betyder dock inte att det inte går att bygga, påpekade kommunpolitikern Märta Stenbeck (MP).

Mobilitet för framtiden. Vi har nått peak car och peak parking – men hur ska vi ta oss från A till B när vi dumpat det privata bilinnehavet för gott? Varor kan fraktas med drönare och en stor del av framtidens persontransporter kan ske med förarlösa bilar och utbyggd kollektivtrafik. Än så länge återstår dock att lösa den sista biten fram till ytterdörren, kallad ”the last mile”, där den privata bilen tyvärr oftast är överlägsen i snabbhet och bekvämlighet. Samverkan mellan kommunala och privata aktörer kan vara en väg till lösning.

Relaterade artiklar: