Det här är inte en miljö som är på världsklassmuseinivå. Men nästa år ska det bli oigenkännligt!
Det är svårt att missa glöden i Kieran Longs blick när han visar runt och berättar om utställningarna och framtiden på Arkdes.
Egentligen är den lite chockerande, miljön här, tycker han och förklarar att det var mycket som saknades när han först kom till Arkdes 2017. Allt från en skylt på utsidan till ett utställningsprogram som sträckte sig längre än ett år.
Han talar på flytande svenska. Visserligen har han nu bott i Sverige i sex år, har en svensk fru och ett barn i sjuårsåldern. Men ordförrådet är ändå förvånansvärt brett.
– Jag är bättre på det här byråkratiska språket och inom fältet så klart, det är svårare när jag ska vara vardaglig, som när jag ska hämta min son från skolan eller så, säger Kieran Long.
Vi befinner oss i ett av utställningsrummen på Arkdes på Skeppsholmen i Stockholm.
Här har Kieran Long bland annat tagit emot engelska prins William och Kate och flera statsbesök. Även kung Carl XVI Gustaf var här 2021, ett annorlunda möte som än i dag får Kieran Long att skratta.
Kieran Long, som ändå lärt sig mycket av det svenska språket, fick frågan av kungen om han hört talas det svenska uttrycket currykryss. Kungen förklarade att det är ett slags rutmönster som användes i grunden under hus förr i tiden, och att kryssen kan skapa obehagliga energier om man befinner sig vid ett sådant kryss.
– Kungen förklarade detta genom att katten därför inte kan sova på alla platser i ett hus, något jag aldrig hört tidigare. Det tog mig typ tio minuter att förstå, säger Kieran Long och håller sig för pannan.
Men det som var mest intressant med kungens val att prata om just currykryss, menar Kieran Long, var att det sätter fingret på något som inte är mätbart.
– I Sverige har vi allt för mycket fokus på det mätbara hela tiden, som att vi ska övertyga genom samhällsnytta. Jag brukar säga att vi inte säljer samhällsnytta, vi säljer magi, en upplevelse mellan kropp och ett föremål som ska väcka nya tankar. Det är inget man lätt kan mäta.
Det han menar är det är viktigt att också prata om annan typ av kunskap som bidrar till vår förståelse om människor.
– Om vi ska göra städer som inte enbart minskar koldioxidutsläppen utan som också faktiskt betyder mycket för människor, behövs den typen av förståelse, säger Kieran Long.
Det konstnärliga bidraget inom arkitektur och design är viktigt i den stora debatten, menar han. Just upplevelsen, känslan, att det ska hända något i kroppen som skapar värden som inte finns i hjärnan, återkommer Kieran Long till flera gånger under intervjun. Och det är något särskilt med hur han angriper de olika samtalsämnena. Det är delikat, varsamt och han balanserar över ordvalen som om han vaggar en liten bebis i sin famn som med rätt uppfostran kan blomma ut, redo att ta sig an världen.
Och enligt Kieran Long är Arkdes snart redo att ta det där klivet ut och bli ett betydelsefullt centrum för arkitektur i Europa. Därför är han också lättad över departementets förlängda förordnande som kom i januari.
Vi går ner till Arkdes samlingar, de fyra miljoner dokument som finns välbevarade i stora valv en våning ned från entrén. Han får frågan vad som lockade honom, en brittisk curator från världsberömda Victoria and Albert i London med bakgrund som journalist, arkitekturkritiker och programledare i BBC, till Sverige och ett kritiserat Arkdes.
– Jag kom för allt det här, säger han och visar med armarna medan han blickar runt sig.
Hela världen tycker att han [Lewerentz] är en av de viktigaste konstnärerna i historien. Hur kan man inte känna den här stoltheten som finns här?
– Ta Lewerentz som exempel. Det är världskultur. Hela världen tycker att han är en av de viktigaste konstnärerna i historien. Hur kan man inte känna den här stoltheten som finns här, om ett samhälle som är så internationellt viktigt?
Han berättar också att han var redo att leda något eget efter att bland annat ha skrivit ett eget manifest om vad ett samtidsmuseum ska vara liksom ett omfattande program för ett nytt museum i östra London.
– Jag var också väldigt intresserad av betraktelsen av ett museum i stort.
Själv kommer Kieran Long från hamnstaden Southampton i södra England, uppvuxen i en arbetarfamilj invandrad från Irland och helt utan arkitektur- och designsammanhang. Till skillnad från många andra i musei-branschen har Kieran Long studerat engelsk litteratur vid universitet i Cardiff och längtade i de tidigare åren efter att få skriva, snarare än att bli en museiperson. Att han inte är utbildad arkitekt är också något han kritiserats för i sin roll som överintendent på Arkdes. Men det verkar han själv inte vara så brydd över.
Sitt första jobb som journalist fick han efter att under sex månader ha sålt annonser till baksidan av det brittiska arkitekturmagasinet Building design. Det var firmafest och efter några glas hade han lyckats förhandla till sig en arbetsintervju med chefen kommande dag. Han var 20 år, visste hur man talade för sig och fick snabbt ett stort arkitekturintresse. Den engelska litteraturens teorier om poststrukturalismens dekonstruktion och postmodernismen som arkitekturen fortfarande kom ur, hjälpte också till.
– Jag träffade alla möjliga olika arkitekter och fick resa till de mest spännande och avlägsna platserna, det var ju det bästa sättet att lära sig. Jag studerade dessa personer, lärde mig hur de tänkte, hur de arbetade och vad de ville uppnå, säger Kieran Long.
Någon direkt dröm för Arkdes hade inte Kieran Long, vad han minns. Han visste inte ens om hur vanskött myndigheten var när han först satte sin fot här, säger han. Däremot hade han en rad värderingar om vad han ansåg att ett museum bör vara.
– När jag dök upp här fanns det dock ett annat sätt att se på det hela, och hur man hanterade det, och det behövde jag ändra, säger han.
I en granskning i DN från i höstas anklagar flera tidigare anställda Kieran Long för att missköta sitt uppdrag, ha en hårdför retorik och maktfullkomligt arbetssätt.
– Det är klart att det påverkat mig och framför allt de anställda. Vi är en liten myndighet och jag har ägnat massor av tid och resurser åt det, har inte kunnat vara så närvarande i arbetsprocessen under hösten som jag hade velat, på grund av det.
Han beskriver även att det har påverkat och tyngt honom på ett personligt plan även om han förstår kritiken och säger att det är något som händer de flesta kulturella ledare någon gång i livet.
Jag tror det viktigaste är mitt värde till den här organisationen och till den svenska kulturen.
– Det är tråkigt men jag tror det viktigaste är mitt värde till den här organisationen och till den svenska kulturen och att jag vill ha den högsta kvaliteten i mitt arbete. Jag anser att svensk arkitektur och design har rätt till det. Jag älskar det och tycker att det förtjänar det bästa.
Vi går förbi skulpturer av arkitekter från olika tidsepoker, handskrivna brev, utklippta tidningsartiklar och ja, även arkitekten Gunnar Asplunds dödsmask i gips, inglasad i en kub.
Kieran Longs nya förordnande gäller till 2026, det längsta möjliga. Och det finns ingen tid att spilla, förklarar han.
– Vi är nära nu att bli ett av de viktigaste arkitektur- och designmuseerna i Europa. Vi är uppe där nu och 2024 kommer vi att förverkliga det och självklart medför det även tuffa och hårda samtal. Jag försöker göra skillnad, det är min passion och motivation. Om jag försöker bli en annan typ av chef så blir jag inte heller lika värdefull för Arkdes eller för svensk arkitektur och design.