Ny kontorslösning avgörande för Horisont efter konkursen
När Horisont arkitekter i Malmö gick i konkurs i våras kändes det som slutet. Men det fanns en fortsättning. En del av omtaget blev nytänkande i lokalfrågan.
– Som jag ser det är det här framtiden för många i branschen, säger Kristina Forsler Sjögren, delägare på Horisont.
Horisont arkitekter i Malmö kämpade stenhårt för att rädda bolaget från lågkonjunkturen. Men i våras tvingades de till konkurs. Trots det jobbar de tre delägarna och ett antal anställda i dag vidare i det nya bolaget Horisont arkitekter på Limhamn. Men vi tar det från början.
Hösten 2021 var Horisont arkitekter drygt 30 anställda med kontor både i Malmö och Stockholm. När lågkonjunkturen slog till mot branschen under hösten 2022 började även Horisont märka av att uppdrag drogs tillbaka. Man kämpade på, men efter en tid började det krävas åtgärder.
– Det har alltid varit en fantastisk vi-känsla hos oss. För att ingen skulle behöva sägas upp landade vi i juni 2023 en överenskommelse med anställda och facken som innebar en frivillig kollektiv nedgång i arbetstid. Detta är inte samma sak som hyvling. Det bygger på att alla frivilligt går med på att temporärt gå ner i arbetstid, resterande tid har man möjlighet att söka a-kassa. Man har i de nya avtalen ett inskrivet datum när alla ska återgå till ordinarie arbetstid, säger Kristina Forsler Sjögren, som blev vd vid den här tiden.
Det hjälpte ett tag. Men uppdrag efter uppdrag sköts på framtiden. Till slut tvingades man till uppsägningar i alla fall, under hösten 2023. Det är ett scenario som facket brukar höja ett varningens finger för eftersom de anställda som frivilligt har gått ner i tid då kan få lägre arbetslöshetsersättning. När ännu fler uppdrag pausades på obestämd tid satt företaget i en rävsax.
– De största fasta kostnaderna är löner och lokaler. Vi kunde minska utgifterna för löner på olika sätt, men vi satt fast i ett hyreskontrakt som var dimensionerat för cirka 30 anställda. Det blev ohållbart, säger Kristina Forsler Sjögren.
Vi kunde minska utgifterna för löner på olika sätt, men vi satt fast i ett hyreskontrakt som var dimensionerat för cirka 30 anställda. Det blev ohållbart.
Under våren 2024 stod det klart för henne och de andra två delägarna, Marcus Jansson och Robin Manger, att en konkurs var oundviklig. Och det här hade kunnat vara slutet för Horisont. Men det blev början på något nytt.
– Vi hoppades in i det längsta att det skulle lösa sig. Den här perioden var otroligt jobbig för en konkurs drabbar så många människor. Både anställda, oss ägare, kunder och andra partners.
Horisont gav inte upp. När konkursen var ett faktum bet de alla ihop och arbetade av skulder och utlovade projekt för konkursboets räkning under en månads tid. De gjorde allt för att göra rätt för sig.
– Kunderna ville stanna hos oss, så vi delägare bestämde oss för att starta ett nytt bolag och ta med oss tre anställda, säger Kristina Forsler Sjögren.
Nya Horisont arkitekter på Limhamn kunde starta direkt, mot att man var tydlig med att tidigare projekt hörde ihop med gamla Horisont arkitekter i Malmö – dock med samma upphovspersoner.
Men det där med nytänkandet då?
Kristina Forsler Sjögren och de andra ägarna funderade mycket på hur de ville driva det nya bolaget. En utgångspunkt var att minimera de fasta kostnaderna och de valde en för branschen ovanlig lösning: ett coworking-kontor.
– Det kändes helt rätt för oss och som jag ser det är det här framtiden för många i branschen. Jag ser i princip bara fördelar för oss, säger Kristina Forsler Sjögren.
Hon framhåller att det är kostnadseffektivt eftersom flera företag ”delar” på vissa kostnader. De binder sig heller inte till långa hyresavtal och kan enkelt skala upp och ner i takt med att bolaget förändras. Just nu har de ett eget låsbart kontorsrum med fyra arbetsplatser men sammanlagt sex medlemskap. Förutom det egna kontorsrummet har de tillgång till hela coworking-kontoret med all den service som ingår.
– En bonus har varit nätverkandet som pågår på den här typen av kontor. Vi har träffat och haft möten med flera företag som vi aldrig skulle ha kommit i kontakt med annars. Även att vi har tillgång till arbetsplatser på flera andra orter är en enorm fördel när man har kunder på olika platser, säger Kristina Forsler Sjögren.
Vad har ni behövt offra för att det ska funka?
– Vi har gjort oss av med väldigt mycket materialprover. Nu beställer vi prover när det behövs. Det har varit en del förhandlande kring utskrifter också. Där har vår bransch specifika krav som andra inte har men de som driver coworking-kontoret har varit oerhört hjälpsamma och lösningsorienterade.
Kristina Forsler Sjögren har märkt att många yrkeskollegor är nyfikna på hur det hela funkar. Även kunderna har varit positiva och nyfikna.
– Jag ser inga problem med att växa ytterligare och ändå stanna kvar här på coworking-kontoret. I stället för att underhålla ett traditionellt kontor kan vi nu lägga tid, fokus och energi på rätt saker, säger hon.