Gå till innehållet

Forskare förordar att bygga bort parkeringar

Forskare på statliga Rise har undersökt hur parkeringsytor kan användas för andra ändamål. De menar att både bostads- och klimatmål lättare nås med nya mobilitetslösningar i bostadsbeståndet. 
– Vi bygger på fel ställen idag, säger projektledaren Katarina Borg.

Det finns fler parkeringsplatser än människor i Sverige. I projektet Rikare grannskap har forskare undersökt hur ytor som nu är förbehållna bilar skulle kunna omvandlas till bostäder, parker och bostadsgårdar genom att bygga in nya mobilitetstjänster i befintliga bostadsområden.

– Vi bygger på fel ställen i dag och exploaterar natur och parker i stället för att göra den strukturella förändring som behövs, säger Katarina Borg, projektledare och forskare på Rise, Research institutes of Sweden. 

I fyra miljonprogramsområden har forskarna gjort fallstudier och prövat olika mobilitetslösningar och stadsbyggnadskoncept. I Tensta föreslås att ett stort parkeringsgarage omvandlas till mobilitetshus (bilpool, cykelpool och leveranstjänster) med nya radhus ovanpå. En stor markparkering blir en park och befintliga låghus byggs på med flera våningar och får nya entréer mot gatan. 

– Vi kan skapa tryggare och trivsammare stadsdelar genom att få in grönska, lekytor, odlingar och sittplatser. Det är högt prioriterat bland de boende. I dag är det stora problem med tryggheten i många områden, inte minst i parkeringshusen, säger Katarina Borg. 

I dag är det stora problem med tryggheten i många områden, inte minst i parkeringshusen.

Katarina Borg, forskare Rise

Fallstudien i Tensta visar att 240 parkeringsplatser och femton tak skulle kunna omvandlas till 290 lägenheter, tre parker och fyrtio trädgårdar. En av utmaningarna, som nu studeras vidare, är hur trygghetsfrågorna kan lösas när garage byggs om till mobilitetshus.

Här har forskarna föreslagit hur man kan ersätta parkeringsgaraget på gatan i Tensta med en “mobilitetshubb”, nya radhus och fler lägenheter.

Förutom trevligare miljöer kan många boende minska sina kostnader när de får alternativ till bilen, menar forskarna. Samtidigt påpekar de att den som har svårt att klara sig utan bil kan drabbas ekonomiskt om parkeringsavgifterna höjs. För att skapa acceptans bland de boende visar forskningen att man bör förbättra kvaliteteter och tillföra mobilitetslösningar parallellt med att parkeringsavgifter höjs och p-platser tas bort. Forskarna konstaterar också att det är viktigt att “informera de boende tidigt” och “introducera mobilitetstjänsterna på ett bra sätt”.  

Nya typer av mobilitetslösningar testas i dag i samband med nyproduktion, men enligt Katarina Borg finns den stora potentialen i befintliga bostadsbestånd. Förutom frigörande av ytor för nya bostäder, klimatanpassning och trevligare boendemiljöer medför konceptet att utsläppen från trafiken minskar, understryker hon. 

– Parkeringstalen har varit styrande för hur vi bygger och det finns en föreställning om att det inte går att sänka talen i befintliga bostadsbestånd. Men det finns inga juridiska hinder för det. Om en kommun vill styra mot sina bostads- och klimatmål så är parkeringstalen en nyckelfråga, säger Katarina Borg. 

Om Rikare grannskap 

Projektet pågick under perioden 2021–2023.

Medverkande: Rise, Nyréns arkitektkontor, Trivector, KTH, Stockholms stad samt flera kommunala och privata bostadsbolag och byggaktörer. 

Projektledare: Katarina Borg

Finansiärer: Arkus stiftelse och Infra Sweden 

Nu pågående projekt: Projektet ”Från otrygg parkeringsanläggning till levande mobilitetshus” har beviljats medel för att studera vidare hur dagens parkeringsanläggningar kan byggas om till trygga mobilitetshus.

Mer att läsa