Så pratar du med beställare
Analysera vem det är du pratar med och rikta all din energi på hen, presentationen är viktig för att sälja din idé. Nästa vecka släpper arkitekten Josefin Karlsson en bok om presentationsteknik.
Idén tog form när Josefin Karlsson gjorde praktik under sin arkitektutbildning.
– På utbildningen pratade vi bara om hur vi skulle presentera projekten för varandra och fokuserade på bilderna, inte alls på orden. På praktiken märkte jag att det fattades ett resonemang om hur vi ska tala om projekten med kunder.
Tillbaka på utbildningen tog hon uppehåll för att studera retorik ett halvår vilket senare resulterade i ett examensarbete om ämnet. Då intervjuade hon arkitekter på flera olika kontor vilket blev till en förstudie för boken.
– Man gör det enkelt för sig själv om man tror att man ska kunna prata med kunder, politiker och allmänheten på samma sätt som man gör med en arkitektkollega.
Att det fanns ett intresse för frågan blev tydligt när flera kontor hörde av sig och ville läsa examensarbetet. När hon efter utbildningen började arbeta på Sweco Architects uppmuntrades hon att fortsätta jobba med ämnet och gjorde fler intervjuer, denna gång både med arkitekter och beställare. Nu föreläser Josefin Karlsson om presentationsteknik för arkitektstudenter på Chalmers och på arkitektkontor.
– Vi kommunicerar ju hela tiden i vårt arbete och hur vi gör det är viktigt för att kunna göra bra affärer. Även för att arkitekter ska få förtroende – om vi blir duktigare på att tala om vilka kvaliteter och vilka värden vi skapar så kan vi nog också synas mer i samhällsdebatten. Det skulle förstärka kåren i stort.
Varför tror du att det här har saknats?
– Jag tror inte att man har velat tänka på att vi säljer på det sättet, det finns nog en bild av att en bra idé säljer sig själv. Men så funkar det inte i dag, man måste kunna uttrycka sig väl i ord och anpassa budskapet efter mottagaren, säger hon.
Så blir du bättre på att presentera
- Analysera vem som är din mottagare och vässa dina argument efter det. Fundera på vad som är intressant för mottagaren och förklara så att hen förstår.
- Lägg tid på planeringen av presentationen och öva på den.
- Fokusera alltid på den du pratar med. Förklara fackord och var lyhörd för vad mottagaren verkar intresserad av.
- Hitta ditt eget bästa presentations-jag och utveckla det, det finns inte ett sätt som passar alla. Kom fram till hur du känner dig trygg och håller uppe din energi.
- Gör dig inte mindre än vad du är, tror du inte på dig själv kommer inte mottagaren göra det heller. Men gör heller inte motsatsen, att uppträda för självsäkert och utan ödmjukhet kommer inte skapa välvilja hos mottagaren.