Okidoki startar kommunikationsbyrå
Fredrik Hansson och Rickard Stark, grundare av arkitektföretaget Okidoki, startar en varumärkesbyrå för strategisk design och kommunikationstjänster.
– Vi gör det på vårt vis, säger Rickard Stark till Arkitekten.
– Eftersom vi har verkat i en arkitekturkontext så länge så vet vi hur man säljer och kommunicerar platser och fastigheter, skriver Rickard Stark i ett pressmeddelande apropå lanseringen av den nya kommunikationsbyrån.
Den nya byrån är fristående, kommer att finnas både i Göteborg och Stockholm och har namnet Atelier. Strategen Amanda Rydenstam kommer att leda den vardagliga verksamheten. Rickard Stark är kommunikationschef och Fredrik Hansson vd.
– Idag efterfrågar kunderna mer än bara arkitektur och de senaste åren har branding och visuell identitet ingått i standardtjänster. Vi väljer nu att lägga den delen som egen label så att det blir tydligare mot kunderna, förklarar Fredrik Hansson satsningen.
Har ni några förebilder i arkitektkontor som gjort något liknande?
– Det finns förvisso fler arkitektkontor, några större, som säljer kommunikationstjänster och vissa mindre kontor är mer kommunikativa än andra. Vi gör det på vårt vis. Skillnaden är kanske att vårt erbjudande har vuxit fram organiskt med en annan typ av ambition gällande idé- och designhöjd. Ingen har nog formulerat erbjudandet på samma sätt som vi, säger Rickard Stark.