Lyx för alla när Arkdes nyöppnar
Efter en period av omorganisation och delvis stängda lokaler nystartar Arkdes med utställningen Public luxury. Den sätter fokus på hur civilsamhället deltar i utformningen av våra gemensamma rum och hur de kan bli tillgängliga för fler.
När utställningen Public luxury – arkitektur, design och kampen om det gemensamma, öppnar idag har entrén direkt mot gården öppnats upp och fått en tillfällig fristående portal, uppbyggd som en scen där publiken först kan stanna upp i kulisserna innan den träder in genom de rosafärgade och perspektivuppbyggda kulisserna till utställningen. En hyllning till moderskapets kraftfullhet, gjord av konstnären Åsa Jungnelius.
Och portalen sätter agendan för utställningen om det offentliga rummet i samhället idag, när terrorhotet blivit konkret och många strider pågår kring våra publika rum. Kieran Long, överintendent på Arkdes och en av curatorerna för utställningen, beskriver Public luxury som delvis politisk.
– Den som kan delta i det offentliga rummet kan också ta del av den politiska debatten. Det här är en optimistisk utställning som visar vad arkitektur kan göra för att skapa den möjligheten, säger han.
Med nyöppningen av Arkdes har basutställningen fått flytta längre in i lokalerna och ge plats för 28 verk, nästan alla gjorda specifikt för Public luxury-utställningen.
– Vi vill väcka den här platsen till liv och göra den till en experimentell plats igen, samtidigt som vi vill visa realistiska och trovärdiga projekt, säger Kieran Long.
Gemensamt för verken är att de visar hur civilsamhället deltar i formandet av det gemensamma rummet och hur arkitektur och design kan spegla samhällsförändringarna. Här samlas berättelser och anekdoter, om hur nyanlända arkitekter byggde en mötesplats i Norrköping, om korvkiosker som hotas att stängas, om Zlatans hus i Malmö, om exkluderande och om livräddande design. I Jordbro har arkitekten Lisa Fior från brittiska Muf architecture tillsammans med föreningar synliggjort den kulturverksamhet som finns i det rivningshotade kulturhuset, ett projekt som stöds av Statens konstråd. En lysande näsa, som tillverkats i byggnaden och som ersatte en trasig lyktstolpe, har flyttat in i utställningen på Arkdes.
Flera av objekten är i full skala eller rumsliga modeller. Tre olika utformningar av infartshinder är svaren på uppgiften att visa hur design och arkitektur kan hindra terrorangrepp. Arkitekten Johan Celsing visar modeller i olika skalor över domerna till den moské i Rinkeby han nu arbetar med. En dansbana utanför Arkdes entré ska bjuda in besökare, dansgrupper och kulturföreningar att umgås genom dans.
– Vi vill ge besökarna en fysisk upplevelse av arkitektur och design i offentlig miljö. Det här ska vara en utställning som händer i din kropp när den rör sig i ett rum, säger Kieran Long.
Här finns också de virtuella mötesrummen representerade med exempel på hur många kommunicerar idag; med memes (humoristiska collage på sociala medier), appar och dataspel. Dessutom visar filmer, ritningar och fotografier historier om platser och processer. Tensta konsthall har fått ett eget rum och här visas bland annat Erik Stenbergs Tensta-arkiv. Kieran Long hoppas nu att människor som inte brukar vara på Arkdes kommer hit.
– Vi vill visa den mångfald som arkitektur och design kan vara och vi vill få med de nya rösterna i samhället.
Public luxury – arkitektur, design och kampen om det gemensamma.
Utställningen har kurerats av Kieran Long, Daniel Golling och Marie-Louise Richards. Den visas från den 1 juni 2018 till den 13 januari 2019. En rad aktiviteter anordnas under utställningsperioden. Arkdes har fri entré.