Jättelika figurer vann konstnärlig tävling i Vårberg
Den franske konstnären Xavier Veilhan tog förstapriset i Stockholm konsts tävling Art competition Vårberg med förslaget Vårbergs jättar.
– Verket ger en tydlig identitet till platserna, säger arkitekten och jurymedlemmen Karin Ahlzén.
Sedan debuten på 1990-talet har den internationellt kände Xavier Veilhan arbetat med storskaliga installationer som utforskar världen omkring oss, ofta genom skalförskjutningar och förvrängda objekt.
Tävlingen han nu vunnit tillkom i samband med Stockholm stads stadsutvecklingsprojekt Fokus Skärholmen. Inom projektet var 16 miljoner kronor avsatt för ett offentligt konstverk i stadsdelen Vårberg, vilket är stadens enskilt största satsning på offentlig konstnärlig gestaltning.
Tävlingen har arrangerats av Stockholm konst med stöd av Sveriges Arkitekter och utlystes internationellt hösten 2017. Fem konstnärer bjöds in att skissa och vinnaren valdes sedan av en juryn bestående av sakkunniga, arkitekter och konstnärer, bland annat Ernst Billgren och Anita Pitcher. Målet var att få fram ett konstverk som skulle bli en mötesplats för de boende i området och stärka stadsdelens identitet.
– Det är två starka och kraftfulla konstverk, mänskliga figurer som på grund av sin skala är abstrakta, nästan som landskap. Man kan klättra på dem och interagera med dem, upptäcka figurerna från flera vinklar. Samtidigt ger de en tydlig identitet eftersom man kan referera till dem, säga: ”Vi ses vid jätten!”, säger Karin Ahlzén, som förutom jurymedlem är projektchef för Fokus Skärholmen.
Vad kan verket betyda för den fysiska omvandlingen?
– Att konstverken kommer finnas på plats innan bostäderna byggs är ett sätt att definiera en plats och påbörja en utveckling. Vi tror att det gör att de boende känner att det händer någonting. Tillgång till konst och kultur är en stadskvalitet som är lika viktigt som gator, hus och parker, säger hon.
Fotnot. Läs juryutlåtandet i sin helhet här.