Här är arkitektkontoren som syns mest i Almedalen
Allt fler arkitektföretag ordnar egna seminarier under politikerveckan i Visby. Men vilka kontor bjuds oftast in till andras paneler? Vi har pratat synlighet med vd:arna för två av Almedalens populäraste kontor.
När Sveriges Arkitekter startade Arkitekturträdgården 2014 hade fyra arkitektföretag egna seminarier. I år är de 15 stycken. I år är det också rekordmånga kontor som ordnar egna evenemang utanför trädgården, totalt 18 kontor med 62 seminarier, att jämföra med åtta seminarier av fem kontor bara två år tidigare.
Men än mer prestigefyllt är förstås att bli inbjuden i andras paneler och seminarier. Därför har Arkitekten sammanställt vilka arkitektföretag som de tre senaste åren oftast bjudits in till andras evenemang, både i Sveriges Arkitekters trädgård och på andra scener runt om i Visby.
White är den klara vinnaren med totalt 39 inbjudningar under perioden, varav 18 bara i år. Whites vd Alexandra Hagen tror att det har att göra med att White har så många olika specialister på kontoret.
– När man blir inbjuden i någon annans panel är det ofta för att man ska tillföra ett specialistperspektiv och vi har en stor bredd av expertområden, från hållbarhet till digitalisering och bostadspolitik, säger hon.
Alexandra Hagen gissar också att kontorets synlighet beror på att de anställda uppmuntras att tacka ja om de får en inbjudan.
– Vi ser deltagandet i andras paneler som en form av omvärldsbevakning. Almedalen är en fantastisk plats att lyssna på sin omvärld, säger hon.
Femma på listan är Utopia, som med sina 25 anställda är ett klart mindre kontor än de fyra som placerat sig ovanför. Vd:n Emma Jonsteg tror det beror på att Utopia lägger mycket kraft på kommunikation och opinionsbildning, men också att de driver frågor som ligger i tiden.
– Sedan jag började åka till Almedalen har det hänt jättemycket. Stadsbyggandsfrågorna har seglat upp och bostadsfrågan har blivit stor. Jag tror vi lyfter frågor som är intressanta i Almedalen, som arkitekturens kraft och samhällsnytta, säger Emma Jonsteg.
Vad ger det er att delta?
– Det är svårt att mäta vad det ger i form av affärsnytta eller i rena uppdrag, men det fina med Almedalen är att alla beslutsfattare i branschen är där, både politiker, byggherrar och tjänstemän, vilket ger en möjlighet att nätverka och föra ut sitt budskap.
Hur ser ditt schema ut i år?
– Jag har tackat nej till säkert fem-sex panelsamtal för att kunna ha möten med kunder och rundabordssamtal med politiker. Det är informella samtal som blivit allt vanligare. Mitt schema under veckan är från frukost till midnatt där merparten är slutna workshops i mindre grupper där man kan bli mer konkret.
Almedalens populäraste arkitektkontor
– här är företagen som bjudits in mest till andras seminarier
- White (39 gånger)
- WSP (33 gånger)
- Tengbom (31 gånger)
- Sweco (24 gånger)
- Utopia (21 gånger)
- Tyréns (19 gånger)
- Equator (11 gånger)
- Wingårdhs (10 gånger); Spacescape (10 gånger); Link (10 gånger)
- ÅF (9 gånger)
- Nyréns (6 gånger); Fojab (6 gånger)
Fotnot: Statistiken gäller åren 2016-2018. Endast seminarier som handlar om arkitektur och stadsplanering har räknats. Kontorets deltagande räknas som 1 gång oavsett hur många arkitekter från samma företag som är med och oavsett om deltagaren är inbjuden som expert eller moderator.
Vad gäller statistiken på seminarierna som kontoren ordnar själva kan ett och samma seminarium räknas flera gånger om flera kontor står som arrangör, då en gång per kontor.