Pål Ross: “Jag signerar alla hus jag ritat”
Han är arkitekten som visar att det går bra att överleva på privathusmarknaden. Pål Ross kan se tillbaka på 20 års produktivitet i egen stil.
Pål Ross arkitektkontor ligger i ett ogenerat läge, mitt emot Drottningholms slott och med Celsings villa Klockberga och villa Erskine i fonden.
Och Pål Ross skäms inte för sig. Han har signerat 300 villor på 20 år och har i dagsläget en orderingång på en exklusivt nyritad villa, en färdigritad villa och en tillbyggnad i månaden. Allt gör han med samma karaktäristiska uttryck. Mycket runda former och oftast kritvit puts. En blandning av modernt, organiskt och klassiskt, enligt honom själv. Det funkade i början av hans karriär och det funkar fortfarande.
– Jag står till hundra procent för det jag gjorde för 20 år sedan. Det jag ritade då kan jag rita i morgon, säger Pål Ross.
Husen han ritat finns i hela landet, från Åre och Örnsköldsvik till Ljunghusen, Vimmerby, Göteborg och Malmö. Bland kunderna finns idrottsstjärnor och skådespelare, unga familjer eller medelålders. Några, men inte alla, har trippelgarage för Porscharna som tillval.
– Kanske är de som väljer ett Ross-hus lite tryggare i sig själva än snittet. För det kostar ju lite mer av egen vilja jämfört med att flytta in i ett likadant hus som grannen, säger Pål Ross.
I Älvnäs på Ekerö sticker man dock inte ut så mycket om man har en liten plakett med Pål Ross signatur på fasaden. Där bor han själv i ett egenritat hus och på samma gata finns ytterligare tolv av hans verk. Han kallar alla sina hus för konstverk. ”Live In a Work of Art” är hans slogan som numera är ett registrerat varumärke.
Pål Ross beskriver hur han, efter att ha djupintervjuat kunden och samlat in all information om tomten och gällande plan, går in i en helt isolerad skapandeprocess som varar i tre dagar och två nätter.
– Det tar flera timmar att komma upp i en sådan koncentrationsnivå att man kan bearbeta och göra alla val för hela huset inifrån och ut. Då vill man inte bli avbruten av någon som välvilligt frågar om man vill ta en fika, säger han.
Resultatet som kommer ut är en genomarbetad design av en villa som de flesta kunder är hundra procent nöjda med och som de kan få bygglov för, berättar Pål Ross.
På frågan om han aldrig stött på patrull berättar han att det har hänt en gång att hans hus inte direkt gick igenom bygglovsprocessen. Det var för tio år sedan när stadsarkitekten i hans kommun ända upp i kammarrätten försökte att förhindra Pål Ross-estetiken, dock utan framgång.
– Han ville göra gällande att det inte är arkitektur, att det var för ståndsmässigt och storslaget. Men jag har förlåtit honom för länge sedan. Jag är glad och lycklig och det hoppas jag att han är också, säger Pål Ross.
Han förklarar att det är just att göra människor lyckliga som driver honom. Att ge människor frihetskänsla inomhus. Att få dem att kunna övervintra utan att bli deprimerade. ”Våra själar är inte 2,40 höga”, är ett återkommande Pål Ross-citat. Det är bakgrunden till att det är dubbel takhöjd i stora delar av hans byggnader. Och till de återkommande runda formerna.
– Det har gått inflation i moderna lådor, jag förstår inte hur det har blivit så. När man väljer partner eller bil vill man inte ha något fyrkantigt men när det kommer till boende tvingas människor att välja hur stor rektangel de ska bo i resten av sina liv. Det är sorgligt, säger Pål Ross.
Husen han ritar är en blandning av ultraklassiskt och ultramodernt, säger han. Ultraklassiskt för sina proportioner och sin hållning, ultramodernt för den vita putsen, den formgjutna betongen, led-belysningen och de genomgående Svanenmärkta materialen. Pål Ross gör en av sina många liknelser med matlagning när han slår ifrån sig all eventuell kritik om att vara historiserande.
– Jag vägrar att tycka att jag är en dålig kock för att jag vill använda grädde och smör och gärna avstår transfett. Att tala om pastisch är ganska elakt. Alla som ritar kartonger gör pastisch på en annan kartong. Jag tycker att det är ett icke-samtal, säger han.
Han tycker att vi borde tala mer om hållbarhet över tid.
– Vi kan inte byta livsmiljöer som vi byter kläder. Mina hus är byggda för att stå i minst 300 år, då kan de inte vara out of date efter tio år, säger Pål Ross.
Trots att villor, ihopkopplade med bilåkande, blivit skällsord i den rådande politiskt korrekta stadsbyggnadsdebatten, tror han på framtiden.
– Att bo i den täta staden med flerbostadshus har sina fördelar och nackdelar, att bo i villa har sina. Det måste finnas både och. Det är tråkigt när vi tystar varandra genom att slå varandra i huvudet med skällsord som blivit accepterade att slå med, säger han.
Visserligen har han också ett flerbostadshusprojekt med 80 lägenheter och en sjöräddningsstation på sin meritlista och innerst inne när han en dröm om att jobba med äldreboenden, att, som han säger, göra fler än 30 familjer om året lyckligare. Men samtidigt gillar han verkligen villaprojekten.
– Jag trivs bra med att jobba mot den privata marknaden, trots att det är det svåraste segmentet eftersom man kommer så nära slutkunden. Om något blir fel får jag veta det. Ofta håller jag kontakten med kunderna långt efter att huset står klart. Kunderna blir mina vänner, säger Pål Ross.
Fakta Ross Arkitektkontor:
Pål Ross har nio anställda, varav tre är arkitekter. Utöver exklusivt designade villor och tillbyggnader erbjuder kontoret en serie med 18 standardmodeller som man kallar Limited edition. De uppförs i max tolv exemplar och köparen garanteras att ett likadant inte uppförs inom en mils radie. Kontoret tar fram detaljerade bygghandlingar och beskrivningar för alla projekt och har ramavtal med utvalda entreprenörer och leverantörer. Alla hus har hiss eller är förberedda för hiss.
Fakta Pål Ross:
Född: i Småland 1961, svensk mor och amerikansk far.
Uppväxt: Tretton år i Spanien med mor och spansk styvfar. Tillbringade mycket tid med sin morfar som drev maskinvävsfabrik i Småland.
Utbildning: Arkitekturskolan KTH.
Familj: frun Deidre Ross från USA, som också arbetar i företaget, och fyra barn.
Kör: Tesla, elbil.
Fritid: Åker till stallet och sin häst. ”Att rida är som meditation, det gör det omöjligt att tänka på jobb.”
Om möjligheten att vinna något av Sveriges Arkitekters arkitekturpriser: ”Det är bara en tidsfråga.”