Tidningen Arkitekten får ny form och utgivning
Nu är första numret av den omgjorda tidningen Arkitekten ute. I den nya formen kommer tidningen ut med åtta nummer per år.
– Tidningen har fått en uppdaterad design som tillsammans med innehållet också speglar vår fortsatta digitala satsning, säger Annika Jensfelt, chefredaktör och ansvarig utgivare.
I den nya formen har tidningen fått det något mindre A4-formatet, nya typsnitt och ny grafik. Tidningens logotype har också justerats. Agnes Dunder är art Director på designbyrån Content innovation som tagit fram den nya formen i samarbete med redaktionen.
– Vi utgick från den läsarundersökning som gjorts för att skapa en form som arkitekter känner sig hemma med. Grunden är ren och enkel, men innehåller även formmässiga lekar som bryter av och presenterar innehållet på ett kreativt sätt. Förhoppningsvis har vi skapat en tidning som lockar till läsning och är rolig att bläddra i, säger hon.
Från och med nu kommer tidningen ut med åtta nummer per år i stället för elva. Detta är ett led i de nedskärningar som gjorts i Sveriges Arkitekters organisation, där tidningens fast anställda redaktion minskat, men också en del i en digital satsning som ska komma förbundets drygt 14 000 medlemmar till nytta.
– Mellan pappersutgåvorna, som kommer hem i medlemmarnas brevlådor, håller man sig uppdaterad genom att följa vår dagliga nyhetsrapportering på arkitekten.se och de digitala nyhetsbrev som går ut via mejl varje vecka. Nu påbörjar vi arbetet med att utveckla även webben och nyhetsbreven, säger chefredaktör Annika Jensfelt.
I papperstidningen blir det också en sammanfattning av de bästa och mest lästa webbnyheterna men tyngdpunkten ligger på ett antal längre granskningar och reportage som når läsarna i pappersformatet först. I det första numret ingår bland annat ett tema om klimatsmart byggande.
– Vi har knutit till oss flera duktiga frilansjournalister som nu är med och bidrar till innehållet både i pappret och på webben. Min ambition är att Arkitekten ska stå för vass och viktig rapportering och debatt om arkitekternas arbetsliv och bransch, säger Annika Jensfelt.
I papperstidningen får läsarna också chansen att läsa de senast webbpublicerade debattartiklarna på pränt.
– Medlemmarnas närvaro i tidningen är central. Jag hoppas att ännu fler blir sugna på att delta i debatten och tipsa oss om viktiga ämnen och företeelser att ta upp och granska, säger Annika Jensfelt.
Om Arkitekten
Arkitekten är Sveriges Arkitekters bransch- och medlemstidning med en TS-upplaga på 14 200 exemplar. Tidningen har en självständig redaktionell ställning med chefredaktören som ansvarig utgivare.
Arkitekten går ut till drygt 14 000 medlemmar som är arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Det går även att prenumerera på tidningen.