Så funkar det att dela på vd-stolen
Venke Osnes och Niklas Larsén tog över som vd för Mer arkitekter – tillsammans. Väl varma i kläderna står de fast vid att det delade ledarskapet fungerar bra.
Venke Osnes och Niklas Larsén hade redan arbetat ihop länge när de tog över vd-stolen på Mer arkitekter.
– Vi hade båda suttit i företagets ledningsgrupp i fem år. Det var vår avgående vd som kom på idén, att vi två tillsammans har alla egenskaper som vd:n behöver och därför skulle efterträda henne tillsammans.
Venke Osnes har en bakgrund som HR-chef och har jobbat som arbetsplatsstrateg och förändringsledare på företaget i sex år samtidigt som hon haft hr- och konsultansvar. Niklas Larsén är inredningsarkitekt och har jobbat på företaget i tio år, nu senast som kreativ chef.
– Niklas är den framåtriktade, innovativa som har koll på sälj och marknad. Det låter kanske tråkigt men jag är den mer administrativa som har koll på personal och ekonomi, förklarar Venke Osnes.
– Det är det enkla sättet att förklara våra skillnader, att en är sansad och en är innovatör. Men det är inte så svartvitt. Vi är båda intresserade av den andras områden och förstår att de är viktiga för våra medarbetare, säger Niklas Larsén.
De är på det klara med att en av anledningarna till att det fungerar med det delade ledarskapet, är att de båda har jobbat mycket tillsammans och känner varandra väl. Och att de redan hade inarbetade positioner på företaget.
– Vi var redan etablerade och hade interna roller. Det är tydligt för medarbetarna vem som har vilket ansvarsområde och vem man går till med olika frågor, säger Venke Osnes.
Niklas Larsén tror att delat vd-skap kommer att bli vanligare på arkitektkontor.
– För mig har det blivit så självklart: Vi jobbar ju alltid i team så att inte vd-posten skulle vara ett team vore konstigt. Det skulle kännas helt omöjligt och tråkigt att göra hela vd-jobbet själv, säger han och får medhåll av Venke Osnes:
– Ja, tråkigt, framförallt! säger hon.
Venke Osnes och Niklas Larsén om sitt delade vd-skap:
- Vi håller en tät kommunikation med varandra och stämmer av beslut så att medarbetarna inte får olika svar. Vi hörs fyra till fem gånger om dagen.
- Vi är verkliga jämlikar och delar jobbiga och kul saker som händer med varandra.
- Vi är vaksamma på att ingen av oss försvinner in i ett projekt. Det delade ledarskapet kräver tid tillsammans.
- Vi vill inte bli mer lika varandra utan istället dra nytta av våra olikheter och fortsätta att odla våra spetskompetenser.