Så arbetar Studio Stockholm med här-varon
På Studio Stockholm är 80–90 procent av medarbetarna på kontoret en vanlig arbetsdag.
– Vi märker att innovationen och kreativitetshöjden blir större när medarbetarna är på plats, säger Marco Checchi, grundare.
Studio Stockholm har funnits i tio år och har drygt 34 anställda och ett tiotal konsulter. De hjälper sina kunder inte minst med hur de ska ”få ordning på här-närvaron”. Det brukar ligga på topp-tre-listan från kunderna och ofta på första plats.
Marco Checchi, inredningsarkitekt och grundare, förklarar att det är avgörande att arbeta med en tydlig målbeskrivning och ett syfte för företagets verksamhet. Sedan måste ledningen kunna stå för sin åsikt och kommunicera den till medarbetarna. De måste förstå vad som förväntas av dem och varför det är viktigt.
Studio Stockholm har ingen policy för närvaron på plats på sitt eget kontor. Men de har kommit fram till att det underlättar arbetsprocessen och att det de skapar håller högre nivå om de ses fysiskt. Även en mer ryckig planering, i och med marknadsläget, gör att det underlättar att vara i studion, är deras erfarenhet. Enligt Marco Checchi handlar det om engagemang.
– Du driver inte engagemang genom skriftliga riktlinjer. Policys och skyltar är ett nödvändigt omen för sådant som annars inte fungerar, säger han.
Studio Stockholm hade ett flexibelt arbetssätt redan innan pandemin där anställda arbetade utan fasta arbetsplatser eller hårdvaror. För ett och ett halvt år sedan flyttade de från 300 kvadrat stora lokaler till en dubbelt så stor studio. Då kunde de också anpassa lokalerna efter sina behov. Bland annat har de nu fler rum för teamsmöten. Distansarbetande kollegor utgör cirka 10–20 procent i snitt en vanlig arbetsdag.
– Vi märker att innovationen och kreativitetshöjden blir större när medarbetarna är på plats. Det finns inga krav på att de ska vara på kontoret ett visst antal dagar i veckan. Däremot arbetar alla mellan klockan 9 och 15, oavsett var de befinner sig, säger Marco Checchi.
I lokalerna har husets historia och grundarkitektur varsamt skrapats fram. I de milt färgsatta rummen finns möbler som i olika grad får ta plats med sin variation av färg. En som tycker att de nya lokalerna är ett stort lyft är inredningsarkitekten och möbeldesignern Anders Johnsson.
– Vi har fått möjlighet att kravställa och utforma efter våra behov och önskemål, både när det gäller funktioner men också materalitet och färgsättning. Vi har bra mötesrum, fokusrum och verkstad, säger han.
Förutom möten med kollegor och välfungerande platser för alltifrån modellbyggande till 3d-printning, ger kontorsnärvaron möjlighet att ta paus vid pingisbordet. Det finns också en större aktivitetsyta och plats för tillfälliga uppställningar av provmöbler.
Kollegan Karin Westerberg är nyanställd medverkande inredningsarkitekt. Hon är särskilt förtjust i det rosa köket, färgskalan och materialvalen.
– Det finns platser för att jobba tyst, öppet, kreativt, för några få och för många. Dessutom finns det stora sociala ytor som kan disponeras både för arbete, umgänge och återhämtning, säger Karin Westerberg.
Hon använder mest de öppna kontorsplatserna och materialbiblioteket och tycker om att arbeta där det är liv och rörelse. Lokalerna skiljer sig åt från andra ställen hon arbetat på.
– Det känns mindre som ett kontor och mer som en perfekt mix av ett hem och en arbetsplats, säger Karin Westerberg.
Arkitekten Dag Elfgren gillar inte att jobba hemifrån. Han uppskattar att lokalerna är funktionella och rymliga.
– Oftast sitter jag i det öppna landskapet tillsammans med teamet jag jobbar med just den dagen så att vi kan diskutera och lösa problem tillsammans. Ibland är det skönt att sätta sig i den tysta zonen när det krävs mer fokus, säger han.
Egentligen saknar han ingenting.
– Men om man får drömma hade det varit roligt med en egen utomhusyta, kanske en takterrass.