Ny gestaltning ska locka fler till rörelse
Forskningsprojektet Equalizer går ut på att störa normer och skapa jämställda och inkluderande miljöer som stödjer fysisk aktivitet. Nu testas projektets prototyper i full skala på två skolgårdar i Lund.
Åsa Samuelsson är arkitekt på Fojab och tidigare på Nyréns och driver projektet Equalizer tillsammans med kollegan Emma Pihl samt forskare vid Malmös och Lunds universitet. Vad händer på skolgårdarna i Lund?
– Det finns till exempel en hinderbana där man kan svinga sig fram och som man hinner med på vägen mellan lektionerna och vi har suddat ut gränsen mellan aktiv och passiv vid den befintliga bollplanen och utegymmet genom att i gränszonen lägga till cirkuspallar, balansövningar, limbo och aktivitetspuckar med förslag på fysiska aktiviteter. Det finns ett runt ping-out-bord där man kan twista till etablerade aktiviteter genom att utveckla och hitta på nya regler.
Hur har ni tagit fram prototyperna?
– I Equalizer, som är ett Vinnova-stött projekt inom normkritisk innovation, har vi tagit fram en modell i tre steg. Det första steget är att tillsammans med brukarna, i det här fallet två skolklasser på mellan- och högstadiet, diskutera vad som hindrar dem att ta plats och vara fysiskt aktiva och ta reda på varför vissa är mer fysiskt aktiva än andra. Genom workshops med eleverna har vi analyserat med hela kroppen och identifierat hinder. Nästa steg är att hitta kreativa lösningar för att sänka trösklarna och tredje steget är att gestalta prototyper och pröva dem i full skala. Målet är att genom tillägg störa rådande normer och stödja nya beteenden.
Vad blir nästa steg?
– Prototyperna kommer att testas på skolgårdarna fram till oktober–november. Sedan blir de en del av en ny, tillfällig aktivitetsyta i stadsdelen Brunnshög. Vi sammanställer våra erfarenheter och gör slutrapport till Vinnova.
Vad har ni lärt er?
– Vi har nu en modell som vi kan använda i våra projekt för att få fler att tycka att det är kul att röra på sig och utnyttja befintliga platser, att få en jämn fördelning mellan dem som nyttjar. Och detta med att vara fysiskt aktiv behöver inte bara handla om kön. Just i de skolklasser vi arbetat med var det inte alltid en skillnad mellan flickor och pojkar. Man är olika, helt enkelt.