Livet efter Kasper Salin-prisade tillbyggnaden
Astrid Stenberg var Tekniska museets projektledare för Wisdome Stockholm som fick Kasper Salin-priset i april. Nu fortsätter hennes annorlunda roll som arkitekt på beställarsidan.
– Jag jobbar med visioner, säger hon.
Majoriteten av landets yrkesverksamma arkitekter jobbar på privata arkitektkontor och på kommunernas plan- och byggavdelningar. Men när Arkitekten i sitt senaste nummer av papperstidningen granskar vilka arbetsgivare som återfinns i Sveriges Arkitekters medlemsregister, dyker det också upp några mer oväntade arbetsplatser som SVT, Systembolaget, Volvo och Säkerhetspolisen.
Astrid Stenberg är Inhouse architect på Tekniska museet i Stockholm och ett av exemplen på arkitekter på annorlunda plats.
– Jag är anställd på Tekniska museet sedan 2020 som projektledare för Wisdome Stockholm. Nu när projektet är över fortsätter jag som anställd husarkitekt. Mitt jobb är att vara en brygga mellan fastighetsavdelningen och utställningsavdelningen och ha en arkitektonisk blick på huset som helhet, säger Astrid Stenberg.
Hon förklarar att hon inte kommer att vara en ritande arkitekt utan i stället jobba mer med visioner. Hon är en handläggande ansvarig arkitekt som föreslår inriktningar och tar in andra ritande arkitekter. Innan hon blev arkitekt jobbade Astrid Stenberg som scenograf i tio år, med alltifrån små källarteatrar till Dramaten.
– Jag utbildade mig till arkitekt på KTH när jag var 32. På utbildningen får man nosa på mycket och det har, som jag ser det, gett mig en ganska unik kompetens som handlar om att kunna samordna olika delar och hantera allt mellan flöden och tillgänglighet till ytskikt och belysning, säger Astrid Stenberg.
I rådande lågkonjunktur är det många arkitekter som tvingas hitta nya jobb och kanske bredda sig eller byta inriktning. För Astrid Stenberg var det viljan att hitta något nytt som var drivkraften.
– Mitt råd till andra som vill testa något nytt är att säga ja! Till det mesta! Att kasta sig ut i sammanhang som till synes inte ger så mycket pengar, men kan ge viktiga kontakter. Det är bra att lägga sina ägg i många korgar och att öppna upp och prata om vad man vill. Jag var transparent med att jag letade efter något nytt, säger hon.
Hela artikeln av Nicklas Nordström, med alla sju intervjuer, finns i senaste pappersutgåvan av Arkitekten, nummer 4.2024.