I slutet av juni fick Helena Brobäck ut sina legitimationer från Skolverket med behörighet att undervisa i teknik och arkitektur i grundskola och gymnasium. Två månader senare började hon en heltidstjänst på Pauliskolan i Malmö där hon ska undervisa på Teknikprogrammets inriktning samhällsbyggnad och miljö.
– Det här var helt rätt väg för mig att gå, säger hon.
För att nå dit har hon kompletterat sin arkitektutbildning med tre terminers deltidsstudier i kompletterande pedagogik, KPU, på Mälardalens Högskola. Nästan en tredjedel av utbildningen innebar praktik och själv har hon assisterat huvudlärare i teknik på tre gymnasieskolor i Mälardalen.
– Den största utmaningen är att lägga undervisningen på rätt nivå och att använda olika metoder för att nå alla elever. Det var något jag lärde mig på utbildningen i pedagogik så det var absolut värt.
Efter sin arkitektexamen i Lund 2001 bodde Helena Brobäck några år i Schweiz där hon både drev eget företag och undervisade på Arkitekturakademien i Mendrisio. Tillbaka i Sverige startade hon egen verksamhet i Eskilstuna och har under 17 år ritat mindre privata projekt och arbetat för kommunen. Det var när hon för några år sen vikarierade som lärare som hon först fick nys om utbildningen KPU.
– Jag saknade att undervisa och har under mina år som arkitekt, särskilt i kommunen, reflekterat mycket över hur viktigt det är med en bredare kunskap om arkitektur i samhället.
Helena Brobäcks råd för arkitekter som vill bli lärare:
- Att komplettera sin arkitektutbildning med tre terminers pedagogik kan verka tufft. Men det är värt det. En tredjedel av tiden är dessutom praktik.
- Utbildningen KPU ger många verktyg och metoder för att möta olika elevers behov och inlärningssätt.
- Som arkitekt kan det vara bra att få behörighet att undervisa och ge betyg i teknikämnet. Argumentera vid ansökan till KPU-studier för att teknikämnet i arkitektutbildningen ligger utspritt i flera ämnen för att bli antagen! Ansök sedan om behörighet också för arkitektur.
- En stor del av undervisningens förberedelser är att hitta undervisningsmaterial. Själv använder jag böcker, filmer och länkar. Som introduktion visade jag till exempel ett klipp med riksarkitekten Helena Bjarnegård.