Efter branden: Okidokis återuppbyggnad i Eksjö vinner pris
För fem år sedan brann byggnadsminnet Forssellska gården i trästaden Eksjös stadskärna ner till grunden. Okidoki arkitekter vann tävlingen om återuppbyggnaden med ett förslag som tog fasta på att efterlikna originalet. Nu har projektet prisats dubbelt.
Vid en gala ledd av tv-profilen Gina Dirawi förkunnades vinnaren av Rödfärgspriset, ett pris som premierar ”nyskapande, modern arkitektur där trä och slamfärg har en framträdande roll för helheten”. Både juryn med arkitekter och den folkliga omröstningen kom fram till samma vinnare bland de elva nominerade: Cicelören 1 som är resultatet av den arkitekttävling som utlystes år 2016, efter den stora branden i Eksjö, och som vanns av Okidoki arkitekter.
Tävlingen kantades av diskussioner och debatt om huruvida den nya byggnaden skulle bli en återuppbyggnad som efterliknade den gamla eller vara något helt nytt.
– I tävlingen var vi de enda som valde förhållningssättet att den nya bygganden på håll ska upplevas som en del av helheten på avstånd men att man på nära håll tydligt ser att den är ny med samtida detaljer. Jag är glad att vi gjorde det vägvalet och stod på oss. Byggnaden har landat väldigt fint i miljön, säger Rickard Stark på Okidoki arkitekter.
”Likt antikens Fågel Fenix har denna kvartersbebyggelse i den gamla trästaden återuppstått ur askan i föryngrad gestalt”, skriver Rödfärgsprisjuryn, med bland andra Love Arbén och Katarina Grundsell.
Rickard Stark kallar slutresultatet för en modern hybridlösning.
– Den gamla byggnadens fotavtryck var en organiskt framvuxen struktur med påhängda delar och utbyggnader. Vi har med den nya byggnaden skapat samma fotavtryck men istället för timrad är stommen ett lösvirkessystem med mycket speciallösningar och inslag av stål. Vi har jobbat med traditionella motiv men ibland till exempel gjort tvådimensionella lösningar av något tredimensionellt. Vi har jobbat med extremt hårda brandkrav och ett synligt utvändigt sprinklersystem. Och källaren är i betong, säger Rickard Stark.
Rickard Stark tror att bygget är ett bra inlägg i diskussioner om arkitektur och stil.
– Vi har inte varit låsta av ett traditionellt eller modernt formspråk, det går att kombinera hur man vill. Det känns lite som att vi valt en tredje väg. Vi tycker att det är härligt med det romantiserande och ornamenterade; det behöver inte vara konstigare än så, säger Rickard Stark.
Han ser också projektet i den mindre staden som lärorikt och som ett gott exempel.
– Det är något med skalan. Det är som en stor villa med 15 bostäder – det är urmysigt och solen kommer ner på gården. Det säger något om hur vi bygger bostäder med kvalitet, säger Rickard Stark.