Gå till innehållet

Diskret ombyggnad gör Röhsska mer tillgängligt

När Röhsska museet i Göteborg öppnar på lördag möts besökarna av en ny entré med hiss i gatuplan, modern reception och bättre framkomlighet i arkitekturhall och auditorium.

Den över hundra år gamla byggnaden, ritad av Carl Westman, har tillgänglighetsanpassats med diskreta och smarta lösningar. Bredvid den pampiga originalentrén med lejonhundarna finns nu ytterligare en ingång. När museet är öppet lyser det välkomnande genom glasdörrarna. Övrig tid sluts fasaden med hjälp av en perforerad grind i koppar.

– Utformningen påverkar fasaden så lite som möjligt. Bakom finns ett hisschakt där det tidigare låg två konservatorateljéer, säger ansvarig arkitekt Mikael Nädele på Gajd arkitekter.

Byggnaden omfattas av förvanskningsskydd enligt PBL och ombyggnaden har gjorts i nära samarbete med en antikvarie. Den nya trapphissen mellan receptionen och arkitekturhallen är en stor satsning.

– En elegant lösning i kalksten som är osynlig i uppfällt läge, säger Mikael Nädele.

Marge arkitekter har låtit receptionens form spegla takkassetternas rombiska mönster.

Marge Arkitekter har formgett inredningen i foajén. Den fångar upp byggnadens ursprungliga formspråk, men låter också samtida material och utryck fungera som kontrast.

– Vi tycker Röhsska är en otroligt fin byggnad och ville lyfta fram dess specifika arkitektur, säger ansvarige arkitekten Louise Masreliez.

Ett grundelement är den geometriska formen från entréns rustika kassett-tak, och den blå kulören knyter an till de färgstarka tegelrelieferna i arkitekturhallen.

– Den frilagda geometriska formen kombineras på olika sätt i bänkar och enheter i butiken. För att öka Röhsskas materialpalett har vi adderat kork och plåt, säger Louise Masreliez.

Mer att läsa