De är nominerade till Guldstolen
Ett hotell, en restaurang, en flaggskeppsbutik och ett stadsdelshus är nominerade till Guldstolen, Sveriges Arkitekters pris för bästa inredningsarkitektur.
– Det är fyra fantastiskt väl genomförda projekt. Alla är uppe och sniffar på vinnartiteln, säger Mark Isitt i prisjuryn.
Juryn har studerat projekt utifrån de tips som kommit in och egna observationer.
– Vi hade tillslut 48 att välja mellan, med hyfsat bra spridning över landet, så det har varit stenhård konkurrens i år, säger Mark Isitt, talesperson för juryn som bestod av fem personer.
En gemensam nämnare för de fyra nominerade, som alla är offentliga miljöer, är enligt Mark Isitt hållbarhetsambitionerna.
– Det märks definitivt i samtliga projekt, men på olika sätt. Det handlar om återbruk men också om att bygga med kvalitet för lång livslängd, säger han.
Utmärkande för de nominerade projekten är enligt Mark Isitt också att de präglas av inredningsarkitekternas förmåga att omtolka beställarnas och brukarnas behov.
– Man gömmer sig inte bakom klatschiga koncept och one liners utan lyssnar in, analyserar på djupet. Samtliga fyra inredningsarkitekter uppvisar stor ödmjukhet inför uppgiften, utan att göra avkall på sin konstnärliga idé, säger Mark Isitt.
Han menar att projekten också bidrar till att lyfta sin plats och omgivning.
– Gamla fastigheter och tidigare förbisedda stadsdelar har väckts till liv. Några av projekten är djärva, arkitektoniska ingrepp. Inredningsarkitektur idag handlar om så mycket mer än färg och form, säger Mark Isitt.
Vinnaren koras på Arkitekturgalan den 10 mars.
Här är de nominerade till Guldstolen 2019:
Blique by Nobis, Stockholm:
Arkitekt: Wingårdhs genom Gert Wingårdh, ansvarig arkitekt, Helena Toresson uppdragsledande arkitekt, Kajsa Johanson, handläggande arkitekt och Disa Reuterswärd, medverkande arkitekt.
Byggherre: Ralf Thalén och Andreas Cavallius, Nobis.
Övriga: Sandro Catenacci, ägare Nobis AB; Kungsleden, fastighetsägare; Forsen, projektledning; Anker & Co, belysning.
Projektkostnad: Ej offentlig.
Ur motiveringen: “Med lika delar respekt för arkitekturhistorien som tilltro till den egna gestaltningsförmågan har inredningsarkitekterna transformerat Sigurd Lewerentz strama lagerbyggnad från 30-talet till ett av Sveriges mest säregna hotell.”
J. Lindeberg Flagship Store, Stockholm:
Arkitekt: David Thulstrup, Studio David Thulstrup.
Övriga: Carl Johan Olovsson, byggare.
Projektkostnad: ej offentlig.
Ur motiveringen: “Det är två ytterligheter som förenas – vardagen och festen, gatan och röda mattan – i en enda självsäker rörelse som väl reflekterar den sportiga elegans klädmärket vill representera. En sömlös övergång som förstärks inte minst av belysningen, helt och hållet dold i det fasta möblemanget, inga trassliga spotlightskenor tillåts obstruera.”
Portal Bar, Stockholm:
Arkitekt: Claesson Koivisto Rune arkitektkontor genom ansvariga arkitekter Eero Koivisto, projektledare, Mårten Claesson, arkitekt, och Ola Rune, arkitekt, samt Deta Koivisto Gemzell, handläggande arkitekt.
Byggherre: Klas Lindberg, Portal.
Övriga: Byggledare Björn Lindberg och konstnär Jesper Waldersten.
Projektkostnad: 7 Mkr.
Ur motiveringen: “Atmosfären skiftar för varje platå, men förblir hela tiden familjär, mycket tack vare de välbekanta materialen – ek och kalksten – och det varma skenet från den specialritade pendelarmaturen i koppar – en framtida designklassiker.”
Selma Lagerlöfs Center, Göteborg:
Arkitekt: White arkitekter genom ansvarig arkitekt Annie Leonsson, inredningsarkitekt, samt Kristofer Jonsson, inredningsarkitekt, och Mattias Lind arkitekt.
Byggherre: Göteborgslokaler Förvaltnings AB i samarbete med Göteborgs stads stadsdelsförvaltning Norra Hisingen
Övriga: Daniel Fager, strategisk projektledare, och Anna Arnqvist, Independent Interior, samt Lars Zackrisson, Christian Wahlström och Jessica Kos, arkitekt, White arkitekter, specialsnickeri C&D Snickeri, Falköping.
Projektkostnad: 6 Mkr.
Ur motiveringen: “Med 90 procent återbrukade möbler är denna inredning onekligen ett etiskt föredöme. Men är den ett estetiskt? Det som från början sågs som en nödlösning, föranledd av budgetnedskärningar, har drivits till sin spets; inredningsarkitekterna har gjort en dygd av nödvändigheten och skapat en ”anti-inredning” som provocerar genom sin enkelhet och medvetna avsaknad av konventionella skönhetsambitioner.”
Mer om de nominerade finns att läsa här.