Därför satsar Mandaworks på internationella tävlingar
Viljan att utvecklas och erfarenheter från konjunkturkrisen 2008 är två faktorer bakom Mandaworks satsning på att delta i arkitekttävlingar utomlands. Nu är kontoret aktuellt i två stora tävlingar i Kina och Tyskland.
– När krisen kom i Nederländerna 2008 såg jag på nära håll hur sårbart ett arkitektkontor är om man inte satsat internationellt. Det blev helt tyst, alla dörrar var stängda, säger Patrick Verhoeven.
Sedan 2015 är han delägare på arkitektkontoret Mandaworks tillsammans med kollegan Martin Arfalk. Basen med ett tjugotal anställda är i en gammal bryggerilokal på Södermalm i Stockholm men nätverket sträcker sig långt utanför Sveriges gränser, inte minst genom de 13 olika nationaliteter som finns representerade bland de anställda. Nyligen startade kontoret en filial i Montréal för att också sikta in sig på den kanadensiska marknaden.
Mandaworks kan rada upp flera segrar i både öppna och inbjudna internationella tävlingar de senaste åren, som den om vattennära stadsutveckling i finska Tampere, den om offentliga rum i Reykjavik på Island och ytterligare två i Finland, om bebyggelse kopplad till flygplatsen i Vanda respektive utvecklingen av staden Vaasa. Och nu går satsningen vidare genom att de är prekvalificerade till en stor landskapstävling i Shenzhen i Kina samt en stadsplanetävling om fortsättningen på Hafencity i tyska Hamburg. I den senare ska de tampas mot storheter som MVRDV och Herzog de Meuron.
– Det är lite av en Champions league-situation, det kräver mycket av oss, säger Patrick Verhoeven.
En av förutsättningarna är goda samarbeten med andra internationella kontor och med lokala partners i det aktuella landet.
– Vi är ju inte jättestora och kan inte ta de största projekteringsuppdragen själva, så det är mer regel än undantag att vi ingår i team med andra, säger Patrick Verhoeven.
Kontor som Mandaworks samarbetat med är till exempel danska Adept. I Kina har man samarbete med landskapsarkitektkontoret Gossamer.
Förhoppningen är att de pågående tävlingarna som har deadline i november ska generera nya uppdrag.
– Vi har fortfarande uppdrag efter segrarna i Finland, till exempel, säger Patrick Verhoeven.
Han konstaterar att deras affärsidé att satsa på arkitekttävlingar förstås innebär en risk att nedlagt arbete inte leder till prekvalificering eller vinst.
– Det är riskfyllt men vinner vi leder det till uppdrag. Och även om vi inte vinner så ger tävlingen oss nya erfarenheter, ett nytt referensprojekt och nya kontakter som vi har nytta av nästa gång. På så vis bygger vi vårt varumärke och utvecklas kontinuerligt, säger Patrick Verhoeven.
Erfarenheten är också att de internationella tävlingarna kan ge bättre betalt.
– Det är supersvårt att komma med. Men när vi kommer med i en inbjuden tävling i till exempel Kina kan vi ibland få fem till sex gånger så mycket betalt som i en tävling i Sverige, säger Patrick Verhoeven.