Därför prioriterar arkitektföretagen mässan
I dag slår portarna upp till Stockholm furniture and light fair. Med 700 utställande företag och mängder av aktiviteter väntas mässan dra omkring 40 000 besökare. Tre företrädare från arkitektföretag berättar varför man prioriterar mässan.
Linda Nilson, marknadsområdesansvarig inre miljöer på Liljewall:
Varför deltar Liljewall i mässan?
– Det är flera orsaker. En självklar är att hålla sig uppdaterad på nyheter och ta del av influenser, trender och få en känsla för vad som ligger i tiden. Det blir en injektion av nutidsläget. Parallellt så träffar man branschkollegor och det brukar uppstå intressanta samtal under mässan. Vi kan även ta med oss beställare på mässan för att titta på det senaste som kommit in och som ska användas i projekt. Dessutom är det ett bra tillfälle att mötas, för oss inom samma marknadsområde på företaget som sitter i olika städer.
Hur har ert engagemang förändrats över tid?
– I år är vi sju från Göteborgskontoret, minst två från Malmö och ett tiotal från Stockholm som deltar. Vi brukar åka så att vi kan vara på mässan under två dagar, men i år blir det bara en för oss på Göteborgskontoret då vi har ett eget evenemang senare i veckan. Stockholmskontoret stannar längre. Däremot så följer våra visualiserare med på mässan vilket är nytt.
Vad ser ni som viktigast med ert deltagande?
– Förutom förkovran så är det så att vi tittar efter nya möbler till projekt som vi är igång med. Vi har ju som mål att hitta möbler och andra nya saker till projekt som sammanfaller tidsmässigt med mässan.
Sofia Dahlén, studiochef inredning på Tengbom:
Varför deltar Tengbom i mässan?
– Det är ett viktigt forum för oss där vi träffar och pratar med producenter och tittar på nya produkter. I ett arbete där man föreskriver produkter räcker det inte med att bara läsa om dem, utan de måste ses på plats.
Hur har ert engagemang förändrats över tid?
– Vi har alltid tyckt att mässan är viktig så det är stadigt. Från Tengbom i Stockholm kommer alla inredningsarkitekter besöka mässan, från våra övriga kontor kommer drygt hälften av våra inredningsarkitekter. Totalt rör det sig om cirka 45-50 personer som åker ut till mässan. Sedan väljer en del att delta i aktiviteter under Design Week, men det varierar. Har man projekt där man söker en specifik produkt kanske man är mer aktiv och söker upp show rooms.
Vad ser ni som viktigast med ert deltagande?
– Det är att hålla oss uppdaterade med vad som händer i branschen. Det är så mycket som är samlat därute, vilket ger bra koll på utbudet och nyheter samtidigt som det ger en möjlighet att hålla kontakter med olika samarbetspartners i våra projekt.
Jacob Sahlqvist, marknadschef på White arkitekter:
Varför deltar White arkitekter i mässan?
– Jag har gått på stockholmsmässan sedan 1987, kort sagt: är man arkitekt med inredningsrelaterade projekt går man på mässan. Jag själv jobbar sällan i projekt numera och för min del handlar mässan mer om nätverkande. Men vi har ju flera som föreskriver möbler och som arbetar med produktutveckling på White Id. Det finns därför flera skäl till att delta: bygga kundrelationer, nätverka med producenter och andra arkitekter, hålla sig á jour med nya produkter och ställa ut egna produkter.
Hur har ert engagemang förändrats över tid?
– De som arbetar med inredning eller produktutveckling kan välja mellan att åka till möbelmässan i Milano eller Stockholm. Så det brukar vara ett 30-tal från våra inredningsstudior i Stockholm, Malmö och Göteborg. Därutöver tillkommer de som är intresserade från våra andra kontor. Det brukar vara ett 50-tal totalt som deltar någon av dagarna. Bor man i Stockholm tar man en hel- eller halvdag ute på mässan, lite beroende på vad man arbetar med. Kommer man från Göteborg eller Malmö så blir det ofta en övernattning.
Vad ser ni som viktigast med ert deltagande?
– Våra produktutvecklare har hela året jobbat med att ta fram nya produkter, så de vill naturligtvis vara på plats ihop med producenterna för att se hur det landar. Inredningsarkitekter behöver ha koll och se nya produkter, men sedan handlar det mycket om att träffa antingen kunder eller andra i branschen, bygga relationer och göra omvärldsspaningar.