Arkitektkontor gör konsultaffär av kommunikationen
Tengboms marknads- och kommunikationsavdelning har blivit en byrå som även drar in externa uppdrag. Idén att kombinera arkitektverksamheten med konsulttjänster inom varumärkes- och identitetsskapande återfinns i nystartade företaget Local.
Tengboms nya byrå för varumärkes- och kommunikationstjänster går under namnet Hjördis och består av till exempel art directors, copywriters, konceptutvecklare, samt experter på användarvänlighet för digitala tjänster och produkter, så kallade UX- och UI-designers och -skribenter.
– Utvecklingen mot en egen byrå har skett organiskt i takt med att vi på marknads- och kommunikationsavdelningen börjat jobba med arkitekterna i deras projekt. I och med den utvecklingen har vi etablerat ett nytt affärsområde inom design- och varumärkestjänster, säger Emelie Mannheimer, marknads- och kommunikationschef på Tengbom samt chef för den nya byrån.
Hon förklarar att de med sin kompetens bidrar med ett ”kommunikationslager” i projekten.
– Det handlar om att skapa engagemang och identitet, att maxa potentialen av ett arkitektkontor och att marknadsavdelningens kompetens blir en del av affären. Kunden efterfrågar mer än bara byggnader av oss idag, säger Emelie Mannheimer.
Detta resonemang går igen när nystartade Local beskriver sin verksamhet. Företaget är en sammanslagning av Elin Carlstens arkitektföretag Carlsten arkitektur och design och Kristoffer Lönnströms reklambyrå C/o Lönnström. Paret beskriver i ett pressmeddelande sin verksamhet med att de vill ”bryta de traditionella mönstren” och ”dra förhållandet mellan både effektiv kommunikation och god form ett steg längre”.
– Som inredningsarkitekt har jag alltid varit intresserad av den visuella identiteten. En webbsida, en film eller en trycksak för den delen är ju också på något sätt en rumslighet – eller, i den bästa av världar, i alla fall en förlängning av en rumslighet, säger Elin Carlsten.