Gå till innehållet

Arkitekt­företags lärande om AI undersöks på Handels­högskolan

Ett forskningsprojekt på Handelshögskolan i Stockholm undersöker hur tre företag från olika tjänsteföretag tar sig an digitaliseringen och AI. Ett av företagen är ett av Sveriges största arkitektkontor.

Den snabba utvecklingen inom digitalisering och AI gör enligt pågående företagsekonomisk forskning att nätverk och sammanhang för lärande blir allt viktigare för professionella tjänsteföretag. I projektet Att organisera ekosystem för lärande, undersöker forskarna hur en arkitektfirma, en advokatbyrå och ett revisionsbolag söker kunskap utanför professionens och organisationens gränser. 

– Professionella tjänsteföretag har alltid baserat värdeskapandet på sitt humankapital. Med den nya tekniken utmanas deras kunskapsmonopol och de måste anpassa sig till nya förutsättningar, säger Charlotta Kronblad, postdoktor på Göteborgs universitet och en av de medverkande i forskningsprojektet vid Handelshögskolan i Stockholm. 

Professionella tjänsteföretag har alltid baserat värdeskapandet på sitt humankapital. Med den nya tekniken utmanas deras kunskapsmonopol.

Charlotta Kronblad, forskare

Forskarna har intervjuat anställda och genomfört observationer ute på arbetsplatser. Analysarbetet pågår och kompletterande intervjuer ska genomföras i höst. Vissa skillnader mellan de tre företagen har redan framkommit.   

– Advokatbyrån är det företag som kanske mest söker sig utanför sina organisatoriska gränser för att lära nytt. Arkitekt- och revisionsfirmorna har en mer heterogen kunskapsbas. Därför läggs där stor vikt vid att riva stuprören inom organisationen och försöka få till en mer öppen och delande företagskultur, säger Anna Jonsson, forskare i företagsekonomi vid Stockholms universitet. 

Vilket arkitektföretag som deltar i studien vill forskarna inte avslöja men det är ett av Sveriges största och det finns enligt forskarna en hög ambition att vara en lärande organisation. Man samverkar till exempel med akademin, bland annat genom medarbetare som föreläser på universitetskurser och bedriver forskning parallellt med arbetet.  Det drivs också andra projekt.

– Man söker bland annat upp företag med spännande AI-lösningar. Bolaget tittar på hur lösningarna kan komma till användning i verksamheten och etablerar i vissa fall kontakt och samarbeten, säger Charlotta Kronblad.  

Gemensamt för de tre företagen är viljan att följa med i utvecklingen och att inte vara sist på bollen. Det upplevs som en stor utmaning. Utvecklingen går snabbt och det finns ett stort utbud av föreläsningar, seminarier och andra informationskanaler att bevaka. 

Företagen i studien har enligt forskarna inte visat tecken på rädsla inför utvecklingen och försöker inte skydda sig från den. I stället vill de vara öppna, lära sig det nya och vara med och driva utvecklingen inom sina respektive branscher. 

– Man förstår också att all kunskap inte kan rymmas inom den egna organisationen. Kunskapsläget förändras så snabbt och därför är det smartare att utveckla ekosystem för lärande som också sträcker sig utanför den egna organisationen, säger Anna Jonsson.  

Om forskningsprojektet

Namn: Att organisera ekosystem för lärande – hur professionella tjänsteföretag söker kunskap utanför professionens och organisationens gränser

Tidsperiod: 2022 – 2025

Forskare: Frida Premer (projektansvarig), Anna Jonsson och Charlotta Kronblad 

Forskningsinstitut: SSE Institute for Research (SIR) på Handelshögskolan i Stockholm

Finansiering: Riksbankens Jubileumsfond

Mer att läsa