Årets examinationer blir digitala: “En ytterligare stress”
Coronapandemin innebär att vårens examensdagar på landets arkitektskolor kommer att ske via videolänk.
– Vi försöker kommunicera till studenterna att situationen är långt ifrån den vanliga och därför, tyvärr, kan vi inte förvänta oss samma kvalitet på exjobben i år, säger Malin Wennerholm, proprefekt på Arkitekturskolan vid KTH.
Arkitekturskolan på KTH i Stockholm rättar sig efter rektor för hela KTH:s beslut att vårens alla examinationer ska ske digitalt.
– Det blir tyvärr en ytterligare stress för studenterna vars pedagogiska miljöer redan blivit bristfälliga med både verkstad, ritsalar och bibliotek stängda. Presentationen av exjobbet är även i vanliga fall en känslig situation och att den nu ska ske via Zoom är en enorm förändring. Det är viktigt att vi kritiker och examinatorer visar stor förståelse, säger Malin Wennerholm, som också är grundutbildningsansvarig och examinator för examensarbetena i år.
På Arkitektskolan vid LTH i Lund förbereds också för att genomföra examensgenomgångarna via videomötesplattformen Zoom.
– Vi har en väl etablerad process för examinationerna i det fysiska rummet och ska försöka få det så likt ett fysiskt möte som möjligt, säger Ingegärd Johansson, vikarierande programledare och ansvarig för examinationerna.
Det normala på LTH är att ägna ungefär en och en halv timme åt varje students examensprojekt. Presentationsteknikerna kan variera men vanligt är att studenterna hänger upp planscher. Studenten presenterar sitt arbete på cirka 20 minuter och sedan följer ett samtal om projektet där två inbjudna juryledamöter som läst in sig på projekten i förväg samt examinatorn också deltar. Efter det drar sig juryledamöterna (en extern och en intern) sig tillbaka och återkommer efter cirka en kvart med sina slutkommentarer, beröm och goda råd.
Ingegärd Johansson räknar med att det kan bli uppemot 20 studenter som kommer att genomföra den digitala exjobbsgenomgången på LTH.
– Studenterna får vara kreativa och anpassa sin presentation. Vi är medvetna om att det kan bli en utmaning, det finns fortfarande studenter på utbildningen som arbetar väldigt analogt, säger hon.
Även på Chalmers, SLU, Konstfack och BTH kommer årets examensdagar att ske digitalt. Malin Wennerholm på KTH säger att det är viktigt att alla studenter känner sig så trygga som möjligt med videogenomgången och årets zoom-version av examensdagarna.
– Vi erbjuder dispens att gå upp senare för dem som av olika anledningar har det väldigt kämpigt nu. Men alla, både studenter och lärare, gör sitt yttersta och vi gör det bästa vi kan för att våra studenter ska få lov att ta sin arkitektexamen, säger hon.
På Arkitektskolan i Lund är det några studenter som jobbar klart med sina examensarbeten på plats men majoriteten har jobbat hemifrån sedan all undervisning blev digital och skolans verkstad och bibliotek stängde i mars. Med ungefär en månad kvar till slutpresentationen fick exjobbarna beskedet att presentationerna, som sker 25–28 maj, blir digitala.
– Vi jobbar på som vanligt, all handledning sker redan via videosamtal. Vi har inte haft några fysiska möten på sex veckor, säger Simon Andén, en av LTH-studenterna som valt att sitta kvar på skolan och arbeta med sitt examensarbete trots nerstängningen.
Han säger att det största samtalsämnet, förutom coronaviruset, är arbetsmarknaden. Hur kommer den att se ut?
Vi hade besök av några som tog sin examen i februari och fick höra att det ser mörkt ut.
– Vi hade besök av några som tog sin examen i februari och fick höra att det ser mörkt ut. Jag fick själv just nej på en praktikplats på grund av det osäkra läget, säger Simon Andén.
För egen del ska han försöka få några mindre bygglovsuppdrag och fila på sin portfolio och fortsätta söka jobb i höst när läget förhoppningsvis är lite bättre.
– Många ser framför sig att de ska driva egna projekt. Behovet av personal inom vården är ju stort och det är flera som också tänker att de ska söka till det för tillfället, berättar Simon Andén.
Det är svårt att jämföra coronakrisen med tidigare lågkonjunkturer men Simon Andén skulle gärna vilja veta mer om dem som tog sin examen mitt i krisen i början av 1990-talet, de som brukar kallas den förlorade generationen som övergick till andra yrken.
– Hur har det gått för dem? Är det några som är kvar i arkitektyrket idag? undrar Simon Andén.