Akademin lyssnar efter stresslarmet på högskolorna
Stressen bland arkitektstudenter har blivit en prioriterad fråga för branschen och akademin efter larmet från Chalmers och en färsk undersökning.
– Vi vill förmedla till utbildningarna vad vi fångat upp, säger Rebecca Wahlström, studentsamordnare på Sveriges Arkitekter.
I en ny undersökning av Sveriges Arkitekter som gått ut till landets arkitektstudenter framgår det att stress är ett utbrett problem på arkitektskolorna. Stressen bland studenterna belystes även tidigare i år i SVT:s Uppdrag Granskning, då specifikt på Chalmers.
I undersökningen, som besvarades av 532 arkitektstudenter, uppger nio av tio att de upplevt stress som påverkat deras känslotillstånd negativt. En fjärdedel av alla tillfrågade har dessutom sökt vård för stressrelaterade åkommor. Det framkommer samtidigt i undersökningen att majoriteten av studenterna har ett akademiskt självförtroende och tror sig kunna klara av sin utbildning.
Erik Wingquist, programansvarig på KTH arkitekturskola, berättar under ett seminarium om undersökningen att resultaten känns igen från KTH:s egna studentenkät och att högskolan arbetar för att minska stressen.
– Det är intressant att det är få som är oroliga för att få underkänt, men att man ändå upplever en hög grad av stress. Jag tror inte att det beror på att vi ställer för höga krav, däremot behöver vi jobba med att bli tydligare. Otydlighet tror jag är en större faktor, än faktiska krav på vad studenterna ska göra, säger han.
I undersökningen framgår det att allt eftersom studenterna närmar sig examen växer oron för att inte få jobb. Kristin Gausdal, arkitekt och partner på BAU, kom under seminariet med ett konkret råd för att inte stressa upp sig i onödan under sina första jobbansökningar:
– Vi ser att väldigt många lägger mycket tid vid praktikansökningar på att fixa till en snygg portfölj. Gör inte det! Jag vill se en portfölj där man ser en tydlig utveckling och att ni lärt er mycket under er studietid och testat olika typer av projekt. Lägg inte massa tid på att fixa till det ni gjorde i ettan i Photoshop.
Undersökningsresultaten kommer även gås igenom med företrädare för högskolorna.
– Vi vill förmedla till utbildningarna vad vi fångat upp i vår undersökning och i samtal med studenterna. Det kan också fungera som en uppmuntran till att tänka till kring hur dialogen kan vara mellan lärare och studenter, säger Rebecca Wahlström.