Tydligare miljövinkel på möbelmässan i Milano
I störtfloden av intressanta material- och produktinnovationer på årets möbelmässa i Milano märks också en viss återhållsamhet. Flera av de stora utställarna visar färre nyheter än de senaste åren och de spektakulära montrarna lyser med sin frånvaro.
Designvärldens stora mötesplats Salone del mobile är en känslig barometer för konjunkturen i möbelbranschen. Ute på mässan pratar ingen högt om eventuella ekonomiska anledningar till försiktighet men desto mer om de ekologiska skäl som finns att se över produktionen. I jämförelse med samhället i övrigt har miljöfrågorna varit märkligt frånvarande på mässan under lång tid. Men i år har någonting hänt. Ett tydligt exempel är italienska Kartell, känt för färgstarka formexcesser i akryl, som för några år sedan släckte ner hela hall 20 när de slog på belysningen till sin spektakulära monter. I år bjuder företaget in till en nykter presentation med en ny stolkollektion i formpressat trä av Philippe Starck och en stol i biologiskt nedbrytbart material formgiven av Antonio Citterio.
– Det känns som att hållbarhetsfrågorna har lyfts fram hos många producenter. Det har blivit lättare för oss som formgivare att få gehör för sådant, säger Gabriella Gustafson som besöker mässan tillsammans med kollegan Mattias Ståhlbom på TAF.
Det växande intresset för hållbarhet gynnar de svenska utställarna. I år ställer bland andra Bolon, Blå Station, Lammhults, Swedese och Offecct ut.
– Krav på spårbarhet och certifieringar ses som självklarheter idag. Det har verkligen tagit fart det senaste året, både på grund av politiska beslut och tack vare ny teknik, konstaterar Katarina Fellbrant på Offecct.
Årets gemensamma svenska satsning äger rum i stadsdelen Brera. Under namnet ”Hemma – Stories of Home” samlas ett fyrtiotal tillverkare i en väl sammanhållen utställning designad av Joyn Studio. Bakom satsningen står det statliga initiativet Swedish Design Moves och för genomförandet svarar Visit Sweden i samarbete med Sveriges Arkitekter, Svensk Form, ASFB och TMF.
– Vi har försökt skapa ögonblicksbilder från ett hem, installationer där det ska kännas som om det finns en mänsklig närvaro. Det var viktigt att göra konceptet tydligt så att tillverkarna skulle kunna välja produkter utifrån det, berättar Lisa Grape på Joyn Studio.
Att döma av trafiken av besökare under de första dagarna så har utställningen lyckats nå ut genom bruset. En av besökarna på onsdagens eftermiddag var inredningsarkitekten Jonas Lindvall.
– Milano är fortfarande den viktigaste mötesplatsen i möbelvärlden. Man känner av stämningarna i flera branscher, både design och arkitektur. Nu känns det lite försiktigt och trevande. Det har säkert med omvärlden att göra. Flera företag i den här utställningen ställde förr ut på mässan, men det kanske inte ger tillräckligt mycket i förhållande till vad det kostar.
Salone del Mobile
Möbelmässan i Milano lockar omkring 300 000 besökare varje år. 2018 pågår mässan 17–22 april.