Sex snackisar från designveckan i Milano
Designveckan i Milano pågick 11-17 april. Här är några av höjdpunkterna:
- Wallpaper Handmade. Den glansiga tidskriftens hotellutställning kommer sannerligen inte att gå till historien som prylarna som förändrade världen. Men allt var förtjusande i det lilla. Och i en tid då kreti och pleti har fler resdagar än någonsin tidigare är det (för en gångs skull?) en designutställning som känns relevant även för andra än de närmast sörjande. Fin design, peppigt curerad – ibland behövs inte mer.
- Spazio Rossana Orlandi. Ingen kan betvivla fru Orlandis känsla för form. Stämningen är givetvis lika viktig som prylarna när man traskar runt i affären som alla besöker men ingen handlar i. Danska Lyngby Porcelaen, spanska Sé och japanska Kigi visade produkter som bedårade. Och som nu kablas ut som ”god design” världen över.
- Ventura Lambrate. Blandad kompott men med hög lägstanivå. Här trängdes färdiga produkter med formexperiment. Norska utställningen Structure lockade med utsökta prylar från bland andra Kristin Opem, Christina Peel och Bjørn van den Berg & Falke Svatun. Atelier Monté visade fotogeniska installationen The Art of Deception. Och Genève-baserade skolan Head bjöd på en aningen knasig men ärtig utställning som kretsade kring identitet, re-branding och samtiden – materialiserat i gökuret, vad annars?
- Sweden Plays! Svensk Forms monter på mässan, curerad av Tengbom, bjuckade knappast på någon skräll men var inbjudande och rivigt stajlad. Faktiskt en av de finaste. Helt enkelt utmärkt reklam för ett land som är suget på att hävda sin plats på designkartan.
- New way out Beckmans och Ikea gjorde gemensam sak i Lambrate och visade en kollektion utemöbler med innovationslusta. Gillade speciellt Sara Sjöbäcks koncept EFF komplett med bord, spaljé och solcellsdriven belysning och vagnen Rullo av Aron Lidström. Båda, lustigt nog, mintgröna!
- In Our Office Lunds universitet gängade sig med designföretaget Hay och visade en finfin pralin till utställning med, som namnet antyder, kontoret i centrum. Den samtida arbetsplatsen, så ofta en kliché eller sorgligt underutnyttjad, får här lite välbehövlig kärlek. Skrivbordsbelysning, avdelningsskärmar och rullande hyllor med inspiration från matbrickan i lunchrestaurangen bidrar till en bättre arbetsmiljö. En av de bästa utställningarna under veckan. Way to go!
Så var det: Det var odiskutabelt de små gesternas år. ”Trivsamt” slogs med ”fint” och ”välstajltat” om att vara nyckelordet. Inget fel i det, alla år och alla produkter kan inte slå ned som en bomb. I år var det kanske accessoarernas tur att glänsa. Air bnb visade under rubriken Makers and Bakers söta karaffer, glas, tekannor och andra köksföremål, Studio Milena Kling var en av dem som lyste starkast på Ventura Lambrate med sina nedtonade kristallglas och rarast på Salone Satellite, ungdomsdelen av mässan, var Grace Sourkys Domestic Collectibles, en serie bordsdekorationer och nyttoföremål. De stora märkena på mässan presenterade trevliga möbler i sympatiska material och glada färger. (Obs! Ryktet om marmorns död är starkt överdrivet.) Det var kort och gott lätt att hitta saker man vill ha därhemma men svårare att hitta revolutionärer. ”Köpbart” verkar inte vara ett korrekt svenskt ord, men borde måhända snarast introduceras efter Milanos designvecka 2016.