Nya roller visar sig i arkitektkontorens namn
I en alltmer komplex samtid söker arkitekter svar på frågor som är större än projekten vi ritar. Och det syns på företagsnamnen, säger varumärkesexperten John Mellkvist.
G Gräslunds Arkitektkontor – det låter kanske mest som taget ur en pilsnerfilm. Och vad herr Gräslund sysslade med om dagarna behöver ingen fundera på. Men vad gör de på Okidoki och In Praise of Shadows? Företagsnamnen ger en bild av den tid vi lever i, och arkitekter är inget undantag, konstaterar John Mellkvist, expert på varumärken och marknadsföring.
– Man måste ställa sig frågan: ska vi bygga ett namn kring människorna i företaget eller ska vi skapa någonting som är större än vi, någonting alla kan bygga tillsammans och som inte är beroende av oss?
Trenden går alltså mot det senare. Ett ovanligt tydligt exempel är Utopia. Och just utopin är en ovanligt aktuell företeelse, om man ska tro John Mellkvist.
– Man vill se världen i ett större sammanhang. Det handlar inte bara om arkitektur, det handlar om hur vi ska leva våra liv!
Bjarke Ingels och hans BIG passar också in i den bilden:
– Det är så genialiskt – det bygger både på Bjarke Ingels som idéspruta och på hur stora visioner de har. Känslan är att de här företagen arbetar närmast filosofiskt. Det styr vilken typ av människor som söker sig till företagen och attraherar säkert också en viss typ av kunder.
Och i framtiden kanske arkitekterna inte längre driver arkitektkontor, utan visionsbyråer eller samhällsbyråer, spår John Mellqvist:
– Man arbetar med de större sammanhangen, arkitekturen är bara det man är sprungen ur!
Men har du något eget favoritföretagsnamn?
– Modeföretaget Acne fortsätter att kännas spännande – det finns ett skav i det, man jobbar mot förväntningarna om vad ett sådant företag ska heta.