Gå till innehållet

Värna ditt eget uttryck

Din förmåga att presentera dig själv, ditt arbete och dina idéer är avgörande för din framtida karriär. Det menar den schweiziska arkitekten och professorn Andreas Luescher. Här är hans fem bästa tips för arkitekter.

 Effektivisera presentationen

  • Historier knyter samman människor. Vare sig du skriver ett ansökningsbrev, blir intervjuad eller håller i en presentation gäller det att förmedla just din berättelse. Det är det personliga som fastnar och engagerar.
  • Använd din empati och lyssna in de du skriver för eller står framför, det är nyckeln till deras uppmärksamhet.
  • Lekfullhet och humor kan vara hela skillnaden mellan mediokert och strålande. Planera in, och improvisera.

Planera karriären

  • Känn dig själv. För att kunna planera – och planera om – din karriär är det bra att i lugn och ro ha tänkt igenom det du kan, vill lära dig, vad som är viktigt för dig och vad som får dig att må bra.
  • Analysera dina styrkor och svagheter. Vad har du för expertis? Hur funkar du socialt? Är du bra på att leda? Kartläggningen hjälper dig att se vad du behöver utveckla och vad du redan nu kan trycka på när du söker jobb.

Lägg kraft på ansökningsbrevet

  • Välj ett upplägg som passar dig. Har du jobbat kontinuerligt inom samma fält brukar det kronologiska cv:t passa bra, det ger fokus på dina senaste positioner. Har du bytt bana, pausat eller just börjat? Skriv ett tematiskt upplagt cv baserat på dina egenskaper och erfarenheter.
  • Satsa på effektivitet. Var koncis, specifik, tydlig, övertygande och professionell. Se till att allt som står är korrekt.

Systematisera din marknadsföring

  • Marknadsför dig själv. Politiker, musiker och skådespelare har jobbat på att göra sina namn eftertraktade i årtionden. Som arkitekt finns mycket att lära av varumärkesstrategerna.
  • Nätverka. Personliga relationer, yrkessajter och sociala medier kan alla leda till jobb utanför den vanliga rekryteringsprocessen. Var konsekvent och varsam i hur du framställer dig.

Behåll gnistan

  • Lär dig kontinuerligt nya metoder, verktyg och kunskaper. Och fortsätt lära dig att kommunicera dem.
  • Håll fast vid dina prioriteringar och drömmar. Ett långsiktigt meningsfullt mål hjälper dig att navigera i det informationsbrus som pockar på din uppmärksamhet.
  • Värna ditt eget uttryck när det blåser. Att hålla fast vid vad du står för och vart du vill även under svåra och dåliga tider kommer leda till nya möjligheter.

Läs mer: The Architect’s Guide to Effective Self-Presentation in the Marketplace av Andreas Luescher, Routledge, 2014.

Mer att läsa