Trä och demokratisk arkitektur ska sälja Sverige i Milano
Designmässan Salone del Mobile i Milano är det internationella startskottet för exportsatsningen Swedish Design Moves. I den norditalienska designhögborgen marknadsförs svensk arkitektur i flera sammanhang, bland annat med hjälp av trä, demokrati – och kaffe.
– Vi vill visa på bredden inom svensk arkitektur. Vi ligger väldigt långt fram inom områden som hållbarhet, träarkitektur och att skapa rum som är tillgängliga för alla, säger Ariella Nisell, kommunikationsansvarig på Sveriges Arkitekter.
Den nya satsningen Swedish Design Moves är ett samarbete mellan Visit Sweden, Sveriges Arkitekter och Svensk Form. Syftet är att marknadsföra svensk arkitektur och design utomlands, och att locka besökare till Sverige.
I Milano har projektet en egen arena på teatern Teatro Arsenale i centrala Milano, tillsammans med designstudion Färg & Blanche. Där kommer Sveriges Arkitekter att arrangera workshops, middagar och visa filmen ”Welcome to Woodland Sweden”, som handlar om svensk träarkitektur. Filmen har sin utgångspunkt i utställningen ”Woodland Sweden” som visats på ambassader världen över och även på Stockholm Furniture & Light Fair i år.
– Vi kommer också att lansera en helt ny engelsk utgåva av magasinet Arkitektur som vi kommer att dela ut till 300 utländska journalister, säger Ariella Nisell.
Stora delar av den sammanlagda svenska satsningen under Milanomässan finansieras av regeringen. Sveriges Arkitekters budget ligger på runt 120 000 kronor och innefattar den engelska utgåvan av magasinet Arkitektur, hyra under mässan och omkostnader för att ha personal på plats.
– Vi får en enorm draghjälp för internationaliseringen just nu, säger Charlotta Holm Hildebrand, branschchef på Sveriges Arkitekter.
Organisationen är även med i utställningen Swedish Design Goes Milano som visas på själva mässområdet. Utställningen arrangeras av Business Sweden och förutom arkitektur visas här mode och design och till det serveras svenskt kaffe. Sveriges Arkitekter arrangerar tre samtal om svensk inredningsarkitektur, träarkitektur och samtida svensk arkitektur. Deltagare i samtalen är arkitekter från bland andra White, Tengbom och Kjellander Sjöberg.
– Vi har valt samtalsdeltagare som tillför många olika perspektiv för att ge ett så bra och intressant samtal som möjligt för publiken, säger Ariella Nisell.
Konceptet ”Woodland Sweden” är ett så kallat toolkit som Sveriges Arkitekter tagit fram tillsammans med Svenska institutet. Det är en form av utställningsmall för att marknadsföra svensk form och arkitektur.
Under Milanomässan kommer nästa toolkit att presenteras, Democratic Architecture, som ska framhålla Sveriges framsteg när det kommer till att skapa inkluderande och demokratiska miljöer och stadsrum.