Gå till innehållet

Snöhetta lanserar klimat­smart sajt – ”vill starta dialog om hållbarhet”

Med lågpixliga bilder och en mörk hemsida vill Snöhetta uppmärksamma digitala klimatutsläpp. Samtidigt får Whites hemsida bottenbetyg i två klimatmätningar. ”Vi har påbörjat en översyn”, skriver Whites hållbarhetschef Anna Graaf till Arkitekten.

På Snöhettas nya hemsida kan man nu välja en lågpixlig, mörk version, med bilder som ser ut som från ett Game boy från 1990-talet.

Varför? Jo, för att det kräver mindre ström.

– När vi skulle skapa den nya hemsidan kändes det naturligt att inte bara tänka på det visuella varumärket, säger Hedda Lilleng, chef på Snöhetta Design.

Det är nämligen så att vårt surfande, mejlande och streamande kräver en hel del el – vilket, om det inte kommer från förnybara källor, påverkar klimatet.

Globalt sett bidrar IT-sektorn, inklusive produktion och användning av datorer, telefoner, TV-apparater och spelkonsoler, med ett par procent av världens totala koldioxidutsläpp.

Den norska arkitektbyrån stoltserar med att deras nya sajt är 91 procent mer klimatvänlig än snittet för världens hemsidor enligt Website carbon calculator. I en annan mätning, från Greenpixie, är de 81 procent bättre än snittet. NRK var först med att rapportera om detta.

Hedda Lilleng, chef för design på Snöhetta.

– Det har varit ganska komplext att jobba med. Vi har behövt tänka på byråns olika behov, samtidigt som hemsidan ska kommunicera till en bred målgrupp, säger Hedda Lilleng.

– Sedan har vi självklart jobbat med mer än bara det visuella för att minska hemsidans ”vikt”!

Några som inte är lika digitalt klimatvänliga är svenska White. Deras sajt är mellan 99 och 98,4 procent sämre än snittet enligt de två mätningarna.

Whites hållbarhetschef Anna Graaf skriver i ett mejl att det är bra att frågan uppmärksammas – och att de nu påbörjat en översyn.

”Vi är just nu mitt uppe i klimatbokslutet för 2023 och vill ständigt förbättra oss. Vi har påbörjat arbetet med en översyn av datamängden på hemsida. Utsläppen från det är intressant att titta närmare på och följa upp framöver.”, skriver hon och tillägger att de bara har grön el i sin svenska verksamhet.

Men hur stor roll spelar egentligen hemsidan för roll på det stora hela?

Inte så stor, enligt David Andersson, som forskar på hållbar konsumtion vid Chalmers.

– Snåla hemsidor är en ”pappersmugg-fråga”, och ligger ganska långt ned på priolistan över hur en arbetsplats kan minska sina utsläpp. Om Snöhetta hade en lika hög trafik som Netflix hade det spelat en större roll.

Enligt mätningarna släpper White ut mellan 8 och 16 gram koldioxid per besök på hemsidan. Om 5 000 personer besöker den blir det ett utsläpp på mellan 40 och 80 kilo, vilket kan jämföras med en flygresa tur och retur mellan Stockholm och Göteborg, som ger ett utsläpp på drygt 100 kilo.

Föga förvånande är byggena det allra viktigaste vad det gäller arkitektbyråers klimatavtryck, inklusive materialval och ”kvadratsmart” planering, säger David Andersson:

– Det är också viktigt att ge byggnaden goda livsmöjligheter, eftersom det ju är ett misslyckande om den rivs.

Han uppfattar ändå att det finns ett positivt signalvärde i Snöhettas projekt.

– I hemsidebranschen har det varit inne med högupplösta drönarfilmer. På aggregerad nivå kräver det en hel del energi, så det är väl lite uppfriskande om vi går ifrån den trenden.

Hedda Lilleng från Snöhetta är medveten om att andra förändringar har större betydelse för utsläppen, och framhåller att den nya sajten enbart är ett komplement till det. Till exempel ska de bara rita klimatneutrala byggnader från 2029.

– Vi har varit väldigt transparenta i det vi gjort, och våra källor finns öppet tillgängliga på vår webbplats. Vårt uppriktiga mål har varit att starta en dialog om digital hållbarhet. Och om fler är villiga att diskutera och försöka, så kan vi nog alla förbättra oss!

Mer att läsa