Snäll arbetskultur kan öka kreativiteten
Snällhet på jobbet ger kreativa medarbetare och nöjdare kunder. Det menar pr-byrån Westander som byggt en snällhetskultur på sin arbetsplats. Ett koncept som kan funka också för arkitekter.
Redan vid starten år 2000 ville de två bröderna Henrik och Patrik Westander, den ena fredsaktivist och den andra oljebolagsdirektör, att pr-byrån de grundade skulle präglas av en snällhetskultur. Idag har de drygt trettio anställda och har uppmätt både ökad kundnöjdhet och lönsamhet i samband med att medarbetarnas trivsel växt.
– På kunskapsföretag är det oerhört viktigt med engagerade medarbetare. Att systematiskt bygga en snällhetskultur ser vi som ett effektivt sätt att bedriva verksamheten, säger företagets vd Patrik Westander och tillägger att strategin borde passa perfekt för ett arkitektföretag.
Konceptet går ut på att snällhet är ett aktivt val av förhållningssätt. Det handlar inte om kravlöshet, mesighet eller konflikträdsla utan om att hjälpa kollegorna och vilja varandra väl.
– Det kan låta basalt, men att hälsa på kollegorna visar att man ser varandra, och det ökar tilliten. För det andra gäller det att slösa med beröm och ge konstruktiv kritik, då hjälper man kollegorna att utvecklas. Mitt tredje råd är att visa förtroende, förväntar man sig mycket kan kollegorna utvecklas, säger projektledaren Frida Blom.
Idén är att vi lär oss mer av varandra när vi vågar släppa på garden, vilket i sin tur bidrar till fler perspektiv och mer kreativitet. Dessutom ger en ökad tillit fördjupade och effektivare samarbeten.
Klart är att cheferna måste vara föredömen och själva hälsa på morgonen och be om återkoppling från sina anställda. Samtidigt bör snällhetskulturen genomsyra hela arbetsplatsen, och här kan en lönepolicy som främjar samarbete och inte bara egen prestation hjälpa till. På Westander har alla ett lönekriterium som handlar om att hjälpa kollegorna att nå sina mål.
10 tips för att skapa en snällhetskultur
1. Säg hej till alla – alla vill bli sedda
2. Visa ditt engagemang – entusiasm smittar
3. Ge mycket beröm – alla vill få bekräftelse
4. Kritisera i enrum – den är avsedd som hjälp
5. Be om återkoppling – prata med och inte om varandra
6. Våga göra fel – öppenhet bygger förtroende
7. Förvänta dig mycket – stort förtroende påverkar vårt agerande
8. Föreslå konkreta lösningar – genomtänkta förslag stödjer
9. Fråga ”Hur kan jag hjälpa dig?” – framgång bygger på gemensamt arbete
10. Överträffa förväntningar – gör kollegornas liv enklare och fler vill jobba med dig
Källa: Westander