Nyheter

”Misstagen för idéarbetet framåt”

15 juni 2017 - Av Rebecka Gordan

Arkitekten Cedric Jacques Yu är en av tre unga tecknare som belönats med ett stipendium om 100 000 kronor i den nyinstiftade tävlingen Den tänkande handen.
– För mig är tecknandet ett ovärderligt verktyg. Handen upptäcker ofta saker som vi inte kan tänka ut, säger Cedric Jacques Yu.

Annons
Annons

Cedric Jacques Yus teckningar visas till 25 juni i Gustav III:s antikmuseum i Stockholm.

Syftet med Den tänkande handen – HM Konungens stipendietävling för unga tecknare är att uppmärksamma den kunskap som samspelet mellan öga och hand ger i en tid när teckning inte längre finns som obligatoriskt ämne i skolan. Till tävlingen kom 283 bidrag in från unga konstnärer, arkitekter, illustratörer och speldesigners.

Den 6 juni blev det klart att arkitekten Cedric Jacques Yu, ihop med konstnärerna Love Dahlstedt och Roger Smeby, vunnit juryns gillande. ”Teckningen avslöjar även det som ögat inte direkt kan skönja, det som finns i och bakom. Fram träder ryggraden som bär byggnaderna i landskapet och uppfyller det omgivande luftrummet”, skriver juryn i Cedric Jacques Yus motivering.

Jag använder tecknandet som en urvalsprocess, ett sätt att snabbt testa hypoteser och pröva hur volymer, former och platser fungerar. Jag gillar även att det kan bli fel, många gånger är det misstagen som för idéarbetet framåt, säger Cedric Jacques Yu.

Cedric Jacques Yus studier av den italienska staden Siracusa.

De digitala verktygen blir allt vanligare, vad tänker du om det?

– Varje verktyg har sina fördelar och nackdelar, och jag tror det är viktigt att utnyttja alla vi har. I handens skiss finns en frihet, ledighet och snabbhet som är svår att åstadkomma med datorn, det skulle kunna gå förlorat. Men jag tror vi kommer fortsätta rita för hand, arkitektyrket är en så pass visuell kultur.

Du har just avslutat en ettårig master i urbana studier på KTH efter att ha jobbat flera år som arkitekt i Kanada, Kina och Frankrike. Ser du någon skillnad i synen på arkitektskissen mellan länderna?

– Absolut, varje land har sin egen historia kring hur arkitekturen representerats. I Frankrike jobbar man mycket med elevationer och fasadritningar medan den kinesiska teckningstraditionen är mer formbaserad. I Kanada skulle jag säga att det är det en mix av form och diagram. Jag har inte varit tillräckligt länge i Sverige för att kunna uttala mig säkert, men jag upplever att det finns en rik teckningskultur här!

Utställningen Den tänkande handen, med de tre stipendiaterna och ytterligare sju bidrag, visas till 25 juni i Gustav III:s antikmuseum i Stockholm. Tävlingen genomförs i samarbete med Konstakademien.