Gå till innehållet

Sveriges Arkitekter får kritik för byte av försäkringsbolag

I början av oktober bytte Sveriges Arkitekter försäkringsbolag från Folksam till Länsförsäkringar. Men bytet får nu kritik från en medlem eftersom Länsförsäkringar genom sitt fastighetsbolag Humlegården planerar att riva en anrik byggnad i centrala Stockholm.

Sveriges Arkitekter har genom en upphandling sökt ett nytt försäkringsbolag för medlemmarna i Sveriges Arkitekters företagarservice. Detta eftersom Folksam sagt upp avtalet med förbundet.

– Vi fick in ett tiotal anbud och valde Länsförsäkringar utifrån kvalitet och pris, säger Ulrik Östling, förhandlingschef på Sveriges Arkitekter.

Men nu får förbundet kritik från medlemmen Staffan Nordlund, arkitekt och projektledare på Rotonda projektledning, som tycker att mer hänsyn borde tagits till debatten kring den planerade rivningen av Astoriahuset i Stockholm.

– Att man väljer Länsförsäkringar, som tydligt visar att de inte har ett speciellt stort arkitekturintresse, det tycker jag är olyckligt. Det blir kontraproduktivt att stödja ett försäkringsbolag som inte bryr sig om sina fastigheter, säger Staffan Nordlund.

Hur försäkringsbolaget intresserar sig för arkitektur var inte ett av kriterierna i upphandlingen.

– Det är tråkigt att en del medlemmar är missnöjda, men det går inte att ta ansvar för varje aspekt i en upphandling. Vi hoppas att våra medlemmar har förståelse för det, säger Ulrik Östling.

Staffan Nordlund

Astoriahuset ligger i centrala Stockholm och byggdes på 1870-talet. Planerna på att riva huset är kontroversiella och har överklagats till Mark- och miljödomstolen som i maj i år dock beslutade att inte ta upp ärendet. Debatten har ändå fortsatt i dagspressen och via ett upprop på Facebook.

Bytet av arkitektförsäkringen skedde redan den första oktober och försäkringsbrev och inbetalningsavier kommer att gå ut till företagarna 11-13 oktober. Men Staffan Nordlund kommer inte att byta försäkringsbolag. Han har valt att stå kvar hos Folksam.

– Det är till syvende och sist vi konsumenter som avgör hur företag agerar, därför tycker jag att man som konsument ska vara alert. Jag tycker att rivningen känns bakvänd och väljer att visa mitt missnöje genom att inte följa med i bytet, säger Staffan Nordlund.

Mer att läsa